La T-Mobilitat arriba a l’iPhone amb un procés de desplegament gradual

Mobilitat

Apple ha obert el seu sistema al transport públic per obligació de Brussel·les

20 - 12 - 2024 / Barcelona / La actualización de la App iOS T-Mobilitat permite tener la t-mobilitat directamente en el movil iPhone y usarlo para pagar / Foto: Llibert Teixidó

La possibilitat de fer servir el telèfon per validar ja apareix a l’aplicació de laT-Mobilitatper a iPhone

Llibert Teixidó

La història del desplegament de la T- Mobilitat ha estat durant molts anys un cúmul de despropòsits que els últims temps estan quedant enrere. Un dels principals serrells pendents s’acaba de resoldre: la possibilitat de validar el transport públic directament des de l’iPhone.

Fins ahir només era possible fer-ho amb dispositius Android. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) s’escudava –i amb raó– en les traves que posava l’hermètic ecosistema d’Apple per oferir l’esmentada opció des dels seus dispositius. Però és clar que qui busca, troba, i aquesta ha estat l’actitud dels responsables del projecte des que Manuel Valdés es va posar al capdavant a finals de l’any passat.

L’ATM ha hagut de recórrer a una empresa aliena a la concessionària per desenvolupar la tecnologia necessària

El problema va arribar a Brussel·les, on l’ATM va ser la primera entitat de transport públic a presentar al·legacions a la Comissió Europea, que ha acabat obligant Apple a obrir el seu sistema NFC a la T- Mobilitat i sistemes semblants. Malgrat ser Barcelona qui va portar la iniciativa, la primera ciutat del Vell Continent a aconseguir-ho va ser París. Ho va fer per la via ràpida amb l’excusa dels Jocs Olímpics. Els resultats van ser satisfactoris i, des d’aleshores, els tècnics d’Apple i l’ATM han estat treballant per fer el mateix amb la T- Mobilitat. “Ara el mateix sistema podrà ser fet servir per totes les ciutats que vulguin”, destaca Valdés.

De moment, en el cas de la T- Mobilitat, el desplegament serà gradual. El primer miler d’usuaris que faran de conillets d’índies ja s’han registrat i ja poden pujar al tren, metro, autobús i tramvia validant amb el telèfon. La primera quota de la fase inicial controlada es va assolir ahir al migdia i des d’aleshores apareix un missatge als nous interessats en què se’ls informa que “s’està activant de manera gradual per garantir una experiència estable”. Tots queden registrats en una cua virtual que s’anirà desbloquejant durant els pròxims dies, a mesura que es vagi comprovant que tot funciona com toca.

El desenvolupament de la validació amb iPhone s’ha cana­litzat a través d’una empresa privada, Smarting, en lloc de deixar-ho en mans de la concessionària SocMobilitat, que s’ha caracteritzat per la lentitud i acumula un llarg historial d’incompliments.

Una de les millores que s’esperen per a l’any que ve serà la possibilitat de poder utilitzar més d’un abonament en el
mateix suport, una solució
que des del primer dia reclamen molts usuaris per poder compaginar una targeta d’una zona per moure’s per un lloc i de diverses zones per a trajectes més llargs i que fins ara obliga a tenir diferents targetes de plàstic o de cartró. El que no s’espera resoldre a curt termini és la comunicació entre els diferents bitllets, de manera que, encara que siguin personals, la T- Mobilitat de plàstic i la del telèfon mòbil continuaran sent dues de diferents, en lloc de la mateixa.

Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...