Elon i Mark cavalquen junts
FUTURS IMPERFECTES
Mark Zuckerberg ha decidit cavalcar amb Elon Musk a sobre d’aquest tigre que són les notícies falses. Si no pots vèncer l’enemic, uneix-t’hi, deu haver pensat el fundador de Facebook. Sobretot quan toca congraciar-se amb Donald Trump, que és qui governarà els Estats Units els pròxims quatre anys de bracet amb el president de Tesla, convertit en el gran agitador de la ultradreta. N’hi ha per sucar-hi pa, amb la frase nadalenca de Zuckerberg: “Hem anat massa lluny en la moderació, per la pressió social i política”. La moderació és de covards, la radicalització és d’intrèpids. S’eliminarà la censura a les seves xarxes (Facebook i Instagram), la llibertat és el bé màxim. La llibertat de poder enganyar, falsejar o mentir constitueix un valor suprem per a aquests milionaris sense escrúpols. Qualsevol dia veurem com la IA canvia el discurs de James Stewart a la pel·lícula de Frank Capra i el fa proclamar: “Que bonic que és mentir!”.
Zuckerberg i Musk han eliminat els programes de verificació a les seves xarxes, perquè tothom digui el que li passi pel cap. L’algoritme no discriminarà entre un savi reconegut i un mentider compulsiu. El sistema havia eliminat milions de publicacions (l’1%, segons Meta) que, al seu parer, limitaven el debat polític i censuraven massa contingut trivial. Zuckerberg ha aclarit que trauran les restriccions en assumptes com la immigració, la identitat sexual o el gènere. Ara tot s’hi val i campi qui pugui, aquí o a Alabama.
Tots dos anuncien que s’ha acabat la censura a les xarxes i que la moderació és de covards
Frenar, assenyalar o advertir d’una falsedat no és censura, sinó sentit de la responsabilitat. No s’hi val a dir que una democràcia és un sistema en què la llibertat d’opinió s’anteposa a l’establiment de la veritat, sobretot quan veiem que aquest argument serveix per desgastar les democràcies liberals i per donar suport a les forces d’extrema dreta. Mentre a la UE filosofen sobre la llibertat d’expressió, Musk i companyia tiren milles. Els europeus no saben com respondre a la voluntat d’aquests nous actors d’interferir en els seus països, donant suport a la ultradreta. I a sobre ens volen convèncer que la veritat és simplement una opinió més. Au va!