La gran transformació

Opinió

La gran transformació
Manuel Lago

Des del 2019 Espanya va aportar un de cada quatre llocs de treball que es van crear a la Unió Europea. És una situació sense precedents, que té com a principal factor explicatiu la reforma estructural del mercat de treball que es va abordar en l’anterior legislatura. Una reforma amb tres eixos fonamentals: el canvi de model de resposta a les crisis, perquè gràcies als ERTO es van salvar milions de llocs de treball durant la pandèmia; el gir radical de la política de rendes, amb la pujada del 54% de l’SMI, i la reforma laboral del 2021, per combatre la precarietat dels contractes i apostar per l’estabilitat en l’ocupació.

Aquestes mesures han canviat el paradigma laboral espanyol amb un resultat extraordinàriament positiu. Des del 2019 l’ocupació ha crescut en 2.293.300 persones, fins a arribar a gairebé 22 milions d’ocupats.

Més ocupació amb salaris millors i més estabilitat laboral

Més ocupació i millor ocupació. En primer lloc, millora de manera extraordinària l’estabilitat laboral. Des que es va aprovar la reforma laboral, l’ocupació indefinida va augmentar en 3.032.000 persones, mentre que l’ocupació temporal es va reduir en 1.481.000, amb la taxa de temporalitat al sector privat en el 12,5% actual, ja per sota de la mitjana europea.

En segon lloc, on creix més l’ocupació és en les activitats de més valor afegit, cosa que canvia la nostra especialit­zació productiva. L’economia espa­nyola segueix el procés de terciarit­zació comú a les economies més desenvolu­pades, però ara sobre els serveis de més qualitat, de més valor i de salaris millors.

En tercer lloc, l’ocupació es crea fonamentalment a les empreses més grans, perquè hi ha una transformació positiva de l’estructura empresarial del país. El 83% dels nous llocs de treball que s’han creat són en empreses que tenen una plantilla de més de 50 persones.

En quart lloc, l’ocupació creix en totes les categories, però de manera més intensa en les que tenen més qualificació i més bons salaris. Gairebé 40 de cada 100 nous afiliats són als grups 1 i 2 de cotització, que es corresponen amb les categories més altes, fonamentalment persones amb estudis superiors.

Llocs de treball millors amb salaris més bons, perquè la base mitjana de cotització s’ha incrementat el 24,7% des del 2018 i ha guanyat una mica més de cinc punts de poder adquisitiu. És la gran transformació laboral a Espanya: augmenta de manera significativa el nombre de persones que treballen al país i cada vegada tenen més estabilitat laboral i salaris millors perquè els seus llocs de treball són de més qualificació.

Una transformació de l’ocupació provocada pel canvi en el paradigma laboral: hem passat de l’ocupació precària a l’ocupació estable, amb més drets i més bons salaris, una ocupació que fa inviables els mals negocis, que només poden viure de la sobreexplotació. El resultat són llocs de treball millors en empreses millors, que ha de ser la línia estratègica d’actuació les pròximes dècades.

Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...