El vi de la setmana: Can Feixes Malvasia de Sitges 2021
Beure
Aquest vi blanc semidolç amb criança durant dos anys en ampolla és una escassa i singular malvasia de Sitges. Combina la rodonesa i dolçor amb una destacada acidesa
11 vins procedents de vinyes excepcionals que hauries de provar
Can Feixes Malvasia de Sitges 2021
L'última novetat del celler Huguet de Can Feixes, de Cabrera d'Anoia, és una escassa i singular malvasia de Sitges emparada per la DO Penedès. És un vi blanc semisec criat en ampolla i elaborat a partir de raïm propi de la seva Finca Can Feixes. La intenció, segons s'afirma des d'aquest celler familiar, ha estat la de “reflectir el caràcter original més pur i singular d'aquesta excepcional varietat del Penedès“”. Les seves vinyes pròpies estan plantades en els pendents de les muntanyes interiors del Penedès Superior. Practiquen una agricultura respectuosa certificada pel Consell Català de la Producció Agrària Ecològica. També practiquen l'agricultura regenerativa. De fet, són membres fundadors de l'Associació de Viticultura Regenerativa.
Els seus valors tradicionals els han portat a una viticultura lliure d'insecticides i herbicides. Donen una gran importància a la diversitat de la natura i del medi ambient, per la qual cosa han apostat per un model ecològic basat en els diferents cultius mediterranis, com ametllers, oliveres o cereals. Per nodrir les vinyes van decidir utilitzar fems compostats. Asseguren que “per elaborar vins equilibrats, controlem el rendiment per hectàrea mitjançant el creixement regulat de coberta vegetal de les nostres vinyes”. La seva finca està situada en un entorn ecològic “on els diferents cultius i la variada vegetació interactuen completament en una simbiosi perfecta entre les terres conreades i silvestres, reflectint així la millor expressió de la biodiversitat en l'agricultura”.
Vista aérea del celler, situat entre viñedos
Participen en un projecte amb què pretenen validar pràctiques agronòmiques que contribueixin a regenerar la salut i vitalitat dels terres agrícoles per a una agricultura de vinya més sostenible, sota el concepte de viticultura regenerativa, millorant la biodiversitat global dels cultius i particularment dels terres. Treballen per millorar la gestió de fertilitzants i pesticides, reduint gradualment les entrades utilitzades a la vinya; millorar la gestió de l'aigua de pluja i augmentar la seva capacitat d'aprofitament; reduir l'erosió del terra a valors mínims o inexistents i millorar la seva gestió i maneig restaurant, preservant i millorant la biodiversitat (inclosa la biodiversitat microbiana) dins de l'ecosistema vitivinícola per integrar-lo millor als ecosistemes circumdants i protegir el valor paisatgístic del territori.
L'any del 2021 vi marcada per un hivern caracteritzat per tempestes de pluja, neu i baixes temperatures seguit de períodes més benignes. La primavera va ser fresca inicialment, però amb poca aigua. El mes de juny va ser càlid, amb una pluja molt necessària. L'estiu va ser calorós i es van veure beneficiats per la pluja a començaments de setembre. La maduració del raïm va ser lenta, amb gran sanitat i qualitat.
Viñedo amb coberta vegetal d'Huguet de Can Feixes
Aquest vi blanc únicament s'elabora amb collites pròpies de la Finca Can Feixes. La verema és manual, amb selecció del raïm a la mateixa vinya i sobre taula de selecció a l'entrar al celler. L'obtenció del primer most flor va ser per premsatge directe del raïm fresc i sencer a baixes pressions en premsa pneumàtica. La clarificació del most es va realitzar per decantació estàtica. La fermentació alcohòlica del most es va realitzar a temperatura controlada, amb llevats indígenes, en dipòsits d'acer inoxidable. Posteriorment es va criar durant 6 mesos sobre les seves pròpies lligues fines en dipòsit d'acer inoxidable. Una vegada embotellat (amb la protecció del sulfurós perquè no refermenti), el vi es va afinar en ampolla durant un mínim de 2 anys a la seva cava enterrada. Es van embotellar en la seva propietat l'abril del 2022 un total de 640 ampolles numerades en format borgoñés.
El Gos Feixes Malvasia de Sitges 2021 és de color groc pallós amb reflexos daurats. En fase olfactiva mostra notes que recorden a la fruita tropical, com el mànec madur. També exhibeix notes de préssec amb un toc de flor mel·lífera i d'api. Ja a nas promet un vi untuós. En fase gustativa recuperem la fruita madura i la mel, i dolçor (11 grams per litre de sucres) amb un lleuger toc amarg. És rodó, però remarcable és la seva molt bona acidesa natural total (6,9 grams per litre). És llarg i complex. Destaca per la seva rodonesa i té 14è d'alcohol.
Verema a Huguet de Can Feixes
Joan Huguet, membre de la família propietària d'aquest projecte vitivinícola que ha començat a encarar el relleu generacional, afirma que aquest vi és “l'expressió més natural de la malvasia”. Per això han prescindit de criar-lo en fusta. Afegeix que “volem mantenir la seva fruita, que és excelsa”. A Joan Huguet li agrada acompanyar aquest blanc amb un plat “ben senzill”: una botifarra amb mongetes blanques. Afirma que l'acidesa del vi contrasta amb el greix i el pebre de la botifarra Joan Huguet assegura que és un vi potent que “aguanta la botifarra”. Des del celler proposen el seu maridatge amb foie, mariscos, peixos al forn, peixos blaus o formatges de cabra. Recomanen una temperatura de servei d'entre els 8 i els 10ºC. També apunten que el vi en pot millorar en els pròxims tres a quatre anys, sempre que es mantinguin les adequades condicions de conservació. Es recomana conservar-lo a una temperatura màxima de 15ºC.
Fundada el 1768 per Jaume Feixes, la finca Can Feixes va ser comprada als seus descendents a començaments del segle XX per la família Huguet. Els límits territorials de la finca no han canviat des d'aleshores i en el seu conjunt disposa de més de 340 hectàrees de terreny (80 de les quals plantades de vinya). Actualment és una de les finques elaboradores de vi de la regió que es troben a més altitud, ja que està a més de 400 metres sobre el nivell del mar. Afirmen que les seves vinyes estan sotmeses a condicions tèrmiques més extremes que provoquen una maduració més lenta del fruit. Això, afegeixen, “dona com a resultat raïm de més concentració i constitució més harmoniosa i vellutada”. El terra és calcari, argilenc i bastant rocós, però amb capacitat per retenir aigua. També expliquen que “el clima i el terra podrien veure's com a factors limitants adversos, però, de fet, no ho són. La combinació dona com a resultat un rendiment menor, però de raïm amb un caràcter singular i una qualitat excepcional”.
Els membres de la família propietari d'aquest projecte vitivinícola
El cultiu de la vinya a Can Feixes està documentat des de l'any 1400. Tot i això, la producció de vi de la finca no es va mantenir de manera continuada fins al 1690. Actualment el celler inclou una cava subterrània amb pupitres per poder girar manualment les ampolles d'escumosos Corpinnat que estan envellint. També disposa d'un parc amb unes 80 botes per a l'envelliment dels seus vins negres i el seu chardonnay. Josep Maria Huguet Masgrau va renovar tot el celler entre els anys 80 i 90 del segle passat, i els seus fills van construir la cava subterrània entre els anys 2004 i el 2006. Vinifiquen el 100% de la seva producció en la seva propietat.
El celler el dirigeixen els germans Joan Huguet (que s'ocupa de la gerència i de la viticultura) i Josep (que és enòleg i director tècnic). Actualment elaboren unes 200.000 ampolles anuals, 50.000 d'escumosos i 150.000 de vins tranquils (de les quals 110.000 ampolles són de vins blancs). Exporten un 40% de la seva producció, principalment als Estats Units, el Canadà i els Països Baixos. A Huguet de Can Feixes estan oberts a l'enoturisme. Organitzen personalment cada visita a Can Feixes en grups petits i privats. Per garantir “una experiència íntima i personalitzada”, les visites són limitades i només estan disponibles amb cita prèvia.
Malvasia de Sitges 2021, d'Huguet de Can Feixes
DO Penedès
Varietats de raïm: malvasia de Sitges
Preu: 38 €