El Museu de l'Empordà reobre amb una nova mirada expositiva i un edifici renovat

Cultura

Les obres han tingut un cost de 1'5 milions d'euros, aportats per diverses administracions

Archivo

El Museu de l'Empordà ha renovat completament els més de 1.200 metres quadrats d'espai expositiu.

Pere Duran/Nord Media

Figueres està avui de celebració per un motiu doble. Coincidint amb la seva festa major, ha reobert el públic el Museu de l'Empordà, un equipament que des de fa gairebé 80 anys s'encarrega de difondre el vast patrimoni artístic i cultural de la comarca. La reforma ha suposat una inversió de 1'5 milions d'euros que han estat aportats per diverses administracions públiques.

Dipositari, entre altres, d'obres d'artistes de renom com Salvador Dalí, Modest Cuixart, Joan Ponç o Àngeles Santos Torroella així com d'altres autors locals com el pintor i gravador Evarist Vallès, que va adoptar el paisatge empordanès com un dels eixos centrals de la seva pintura o Josep Blanquet, a qui Salvador Dalí va definir com el “primer pintor hiperrealista de la història de l'art” pels seus retrats de personatges i escenes de Figueres a partir de fotografies, l'equipament requeria fa temps un profund rentat de cara.

Canvis

El nou discurs abandona la cronologia tradicional i cada àmbit mostra obres de diferents moments històrics

El museu reformat, que reobre ara amb una nova mirada expositiva un edifici completament renovat, completa un procés de reforma que va arrencar l'any 2021 amb les primeres feines d'accessibilitat i per complir amb la normativa antiincendis. 

El nou discurs abandona la cronologia tradicional i aglutina les obres en diferents temàtiques, de manera que cada àmbit mostra obres de diferents moments històrics. El recorregut inclou pintura, escultura, dibuix, instal·lacions, fotografia, obra gràfica, arqueologia i indumentària des de l'antiguitat fins a l'any 2024. L'obra més antiga és un bol de ceràmica de l'any 2.200 abans de Crist i entre les més modernes, una escultura de l'artista de Navata d'Eudald de Juan.

Archivo

Salvador Dalí va donar un Sant Narcís (imatge de la izquierda)al museu quan va estrenar el seu actual emplaçament el 1971. Al costat, San Atilano, un oli de 1690 de Vicente Berdusan, del Museu del Prat.

Pere Duran/Nord Media

Aquella nova mirada al museu vol posar en relleu també l'embrió d'un equipament públic que va començar a fer els seus primers passos el 1876, quan l'escriptor i polític republicà Joan Tutau  va donar diversos quadres per al futur Museu de Pintura del Col·legi d'Humanitats, l'actual  Institut Ramon Muntaner. 

A aquella primera donació se li van anar sumant la d'altres prohoms de la ciutat i dipòsits com els del Museu Nacional del Prat el 1885 amb obres de pintura barroca de José de Ribera, entre d'altres.

El museu es va crear de forma oficial el 1947 però no va ser fins al 1971 quan es va ubicar a l'emplaçament actual, a l'inici de la Rambla

No va ser fins al 1947 quan es va crear de forma oficial el museu, després de quatre intents frustrats, tal com recordava aquest matí l'edil de Cultura de l'Ajuntament de Figueres i Historiadora de l'Art, Mariona Seguranyes. “Avui és un dia molt important per Figueres i l'Empordà”, ha subratllat. 

El nou recorregut expositiu compta amb 226 obres, de les quals un 20% tenen firma femenina. Algunes de les peces exhibides estan tot just sortides del forn, com un oli sobre tela de 1974 de Joan Ponç, un dels màxims exponents de la pintura de paisatges onírics i membre del grup avantguardista Dau al Set, que la Generalitat ha donat en dipòsit aquest any.

Lee también

Entre les obres exposades, destaquen també dues peces d'Antoni Tàpies, un autoretrat del 1950 i l'oli Dona en blau, del 1953, els dos llegats per Alfons Moncanut Geli al museu el 1962. O Terra (1929), un oli sobre tela de la pintora i enregistradora nascuda a Portbou Ángeles Santos Torroella, donat al museu per la mateixa artista. 

L'artista figuerenc més il·lustre de tots els temps, Salvador Dalí, també és present en aquest nou recorregut expositiu amb Sant Narcís, una obra de tècnica mixta sobre cartró del 1962, que va ser donada pel mateix Dalí l'any 1971 coincidint amb la inauguració del museu en l'edifici que ocupa actualment. 

Entre les obres exposades hi ha dos Tàpies, un oli de Joan Ponç del 1974 i un bol de ceràmica de l'any 2.200 abans de Crist

Una de les particularitats de la reforma, és que el visitant podrà veure les sales on es conserven les peces del vast patrimoni que allotja el museu, format per més de 3.000 peces. 

El director del Museu de l'Empordà, Eduard Bech-Vila, ha destacat el procés participatiu en el qual han col·laborat experts en art i del món de la cultura, però també ciutadans anònims, que han permès dibuixar el nou museu. 

Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...