Com més fàcil, més avorrit

Com més fàcil, més avorrit
Catedrático y exdecano de Filosofía de la UB

Arribes a Barcelona per la C-32 i al túnel de la Trinitat veus a mà dreta un mur guixat amb grafitis. L’avantatge d’anar de copilot mentre la Marta condueix és que pots veure moltes coses. Jo vaig llegir aquesta frase entre les horroroses pintades: “Com més fàcil, més avorrit”.

Vaig pensar en el que m’havia dit hores abans una professora de batxillerat de Mataró: “Els estudiants són cada dia més apàtics”. Ni tan sols aguanten una pel·lícula sencera; ella la passa a trossos. I cada vegada més els costa de llegir. El dia de Sant Jordi un alumne, quan la professora no hi era, va cridar: “Viva Franco”. L’endemà li va dir al noi que li sorprenia que ell, amb ­bones notes i educat, fes allò. Ell no va saber què respondre; només que no ho tornaria a fer. “És que aquests nois a casa ho tenen tot i al final no valoren res”, diu.

Opositores llegan para examinarse al IES Pablo Neruda donde se ofertan 2.788 plazas en Educación Secundaria, a 17 de junio de 2023, en Leganés, Madrid (España). Esta convocatoria de oposiciones para obtener plaza como profesor o profesora de Secundaria en la enseñanza pública incluye, además de a los profesores de Secundaria y Bachillerato, a los profesores de Escuelas Oficiales de Idiomas, los profesores de Música y Artes Escénicas, los docentes de Artes Plásticas y Diseño, maestros de taller de Artes Plásticas y Diseño y profesores especialistas en sectores singulares de Formación Profesional.
Diego Radamés - Europa Press / Europa Press

Avui passa que va calant la immaduresa mental, la pobresa de la intel·ligència humana, que confiem en les màquines i ens reservem també per a l’ús de màquines. Una intel·ligència operativa. No està malament, però confonem un mitjà amb un fi. Tot l’engranatge educatiu està fet perquè siguem eficaços, no feliços. Una excusa és que, si no som el primer, d’altres ho seran i ens quedarem enrere.

Cultura és cultiu, i el que es conrea és perquè maduri. Però la ment humana sembla que madura poc. Volem que tot sigui fàcil, ràpid i ens agradi. Que la cultura sigui tota de respostes i divertida, no de preguntes i apassionant, descobrint per nosaltres mateixos. L’apatia d’avui fa que semblem més aviat adormits.

Lee también

El burgès

Norbert Bilbeny
US Senator Marco Rubio (2-L), Priscilla Chan, Meta CEO Mark Zuckerberg, Lauren Sanchez, Jeff Bezos ,Sundar Pichai, and Elon Musk, among other dignitaries, attend Donald Trumpâ#{emoji}128;#{emoji}153;s inauguration as the next President of the United States in the rotunda of the United States Capitol in Washington, DC, USA, 20 January 2025. Trump, who defeated Kamala Harris, is being sworn in today as the 47th president of the United States, though the planned outdoor ceremonies and events have been cancelled due to a forecast of extreme cold temperatures. SHAWN THEW/Pool via REUTERS

Un exemple: Joan de Sagarra va mostrar una intel·ligència madura, va entendre què era la vida i va saber explicar-nos-ho. Però al seu funeral no hi va haver ni una sola autoritat. Quina anomalia a Barcelona i la seva història de cultura. Potser la nostra societat i la política ja no estan madures per acceptar una intel·ligència crítica.

És el son de la cultura, encara que semblem desperts, el que em preocupa. I no que això passi en el jovent, sinó entre els adults. Els joves tenen la força i la inquietud, i si no, són recuperables. “Juventud, divino tesoro”, va escriure Rubén Darío (encara que ho va aigualir afegint-hi “ya te vas para no volver”). Però és hora que puguem dir: “Maduresa, tresor diví”. El tresor que costa avui de trobar. Aquest sí que no se n’aniria.

La credulitat i el fanatisme, per una falta de maduresa mental, es poden corregir en el jove. En l’adult costa molt més. Tornaré a buscar la frase del mur: “Com més fàcil, més avorrit”.

Etiquetas
Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...