Trobats a Eivissa almenys cinc cadàvers de migrants lligats de mans

El drama de la immigració

La Guàrdia Civil sospita de possibles assassinats en pasteres que van sortir d’Algèria

ARRECIFE (LANZAROTE), 02/06/2025.- La Salvamar Al Nair, de Salvamento Marítimo, ha rescatado en la madrugada de este lunes a 60 personas de origen subsahariano y magrebí, entre ellas una mujer, cuando viajaban en una patera al nordeste de Lanzarote. Todos han sido trasladados al puerto de Arrecife en aparente buen estado de salud. EFE/ Adriel Perdomo

Imatge d’arxiu d’alguns dels 60 migrants que van arribar en pastera al nord-est de Lanzarote el 2 de juny

Adriel Perdomo / EFE

La Guàrdia Civil investiga a les Balears el cas d’almenys cinc cadàvers de migrants que han aparegut lligats de peus i mans a les aigües de la costa d’Eivissa. Els cossos dels migrants van començar a aparèixer a mitjans de maig al sud de l’illa i les últimes setmanes ja s’han trobat almenys cinc cossos més al
mar amb els peus i les mans
lligades. Els agents encarregats de la investigació ho inter-
preten com una execució. La policia judicial de la Guàrdia Civil d’Eivissa s’ha fet càrrec de les investigacions davant la sospita que es tracta d’assassinats de migrants que anaven en pasteres.

El primer cos va aparèixer el 18 de maig i el va trobar una embarcació particular que navegava per aigües de Formentera. Els ocupants van avisar que havien trobat un cos flotant al mar i s’hi va desplaçar una patrullera de la Guàrdia Civil, que va ser la que va confirmar que el cos tenia les mans i els peus amarrats, tot i que portava una armilla salvavides, segons ha informat Diario de Mallorca . El cos va ser traslladat fins a Formentera, on es va fer l’autòpsia. A partir d’aquí es van descobrir els altres cossos.

Aquest cap de setmana han arribat centenars de migrants a les costes de les Balears

La Guàrdia Civil confirma que ha iniciat una investigació perquè entén que es tracta d’execucions fetes en la travessia d’ Algèria a les aigües de les Balears, on hi ha màfies que controlen el tràfic de persones. Precisament la vulnerabilitat dels qui arriben fins a les illes complica la investigació, segons assegura la Guàrdia Civil. Creuen que, en el cas d’aquests cinc migrants, hi va haver problemes durant la travessia i els patrons de la barca els van llançar al mar.

Les últimes setmanes han aparegut almenys una dotzena de cadàvers a les platges de les illes, però no tots anaven lligats de mans. Fins al juny, han arribat a les costes de les Balears uns 2.700 migrants, majorità-
riament magribins o subsaharians, tot i que els serveis d’emergència han començat a atendre migrants asiàtics. Només aquest cap de setmana s’han localitzat una vintena de pasteres amb més de 300 persones a bord. Les Balears van tancar el 2024 amb una xifra rècord de més de 6.000 migrants arribats en pasteres a les costes de Formentera, Eivissa i Mallorca. Un d’aquests migrants va ser una menor que va patir una violació durant la travessia per part del patró i una altra persona que anava a la barca. El patró va ser detingut i va quedar ingressat a la presó d’Eivissa. També hi ha hagut denúncies no confirmades que altres persones que anaven a les pasteres haurien pogut ser llançades al mar abans d’arribar a la costa.

El delegat del Govern espanyol a les illes, Alfonso Rodríguez, va confirmar que s’ha obert una investigació. “L’aparició d’aquests cossos lligats constata que vivim un drama migratori que n’hi ha que s’esforcen a negar i banalitzar. Com si vinguessin de cap de setmana, 10, 16, 25, 25 persones amuntegades en una pastera de sis metres quadrats amb un motor forabord”, va assegurar el delegat en un acte amb la presidenta del Govern balear, Marga Prohens.

“Quan apareix un cos amb aquests senyals de lligam a les mans i els peus, es treballa en l’intent d’identificació via empremtes o via ADN; la Guàrdia Civil compleix l’obligació per descobrir què ha passat”, va assenyalar el delegat. Rodríguez va destacar el paper que té la Guàrdia Civil en la lluita contra aquestes màfies que trafiquen amb persones i va destacar que l’any passat es va detenir
més de 60 patrons d’aquestes embarcacions.

El delegat del Govern espanyol responia als retrets de la presidenta del Govern balear, Marga Prohens, que acabava de denunciar que el Govern de Pedro Sánchez “ha deixat soles” les Balears. “El Govern d’ Espanya no ens pot deixar sols”, va dir Prohens, davant la ruta migratòria Algèria- Balears. La presidenta va recordar que aquest cap de setmana han arribat centenars de migrants a les costes de les Balears i va insistir a denunciar les màfies de la ruta migratòria entre Algèria i la comunitat insular. Va exigir al Govern central que actuï per posar fi a aquest “drama humanitari”. La presidenta va lamentar notícies que “glacen el cor” i va reclamar al Govern de Pedro Sánchez la protecció de les fronteres d’ Espanya. “Mà de ferro contra les màfies; el bonisme ja s’ha acabat en aquestes illes”, va afegir.

Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...