Una perillosa formiga de foc s’expandeix per Espanya

Successos

Capaç de picar humans, ja és a Màlaga, Elx i Tenerife

ants climb to a human finger

De color entre castany clar i castany daurat, fa 1,5mmde llargada

.

La petita formiga de foc Wasmannia auropunctata (també coneguda com a formiga elèctrica, d’1,5 mm de llargada), originària del Brasil, l’Argentina i l’ Uruguai, continua expandint-se per Espanya. Les primeres colònies d’aquesta espècie van ser detectades el 2018 en una urbanització de Marbella ( Màlaga). La seva presència va ser confirmada poc després en tres localitats més de la província de Màlaga: Calahonda ( Mijas), Estepona i Benalmádena. Ara, tres estudis científics publicats de manera paral·lela el març i l’abril d’aquest any aporten detalls sobre l’existència de nius d’aquesta formiga a Elx ( Alacant) i Tenerife ( Canàries), i sobre la seva expansió a la província de Màlaga, on ja està present en cinc localitats.

La W. Auropunctata és una de les cinc espècies exòtiques d’artròpodes que la Unió Europea qualifica de “preocupants”, segons el Ministeri per a la Transició Ecològica. Aquesta formiga està inclosa en la llista de la UICN de les 100 espècies exòtiques invasores més nocives del món. Malgrat les consideracions oficials, a Espanya fins ara no s’ha previst ni posat en pràctica cap pla d’acció o prevenció.

Els experts en plagues apressen a activar un pla per a l’eradicació d’aquesta espècie invasora

La seva presència és preocupant no només perquè que és capaç de picar els humans sinó també perquè les seves picades poden produir danys greus en animals domèstics (per exemple, ceguesa), i perquè té efectes negatius en la biodiversitat, per exemple, eliminant altres formigues.

“La resiliència de la W. Auropunctata , combinada amb els seus trets invasius agressius i la seva propensió a picar, subratlla la urgent necessitat d’estratègies de gestió integrades per limitar més expansió de l’espècie a Ibèria”, afirmen els autors d’un d’aquests tres estudis, publicat a la revista Contributions to Entomology .

La prevenció i el control d’aquesta nova espècie invasora “encara és possible, però no hi ha temps a perdre per evitar una plaga”, alerta a Guyana Guardian Carlos Pradera, coautor d’un dels estudis publicats aquest any i coautor de l’estudi del 2018 en què es presentava la primera detecció de la W. Auropunctata a Espanya. “Amb la realitat actual dels transports i en una situació de canvi climàtic, és probable que aquesta formiga arribi també a Catalunya, com ha arribat per exemple a Marsella. Cal prevenir l’expansió”, diu Pradera.

Aquest expert ha contactat amb algunes de les administracions afectades o amb competències en aquest tema per treballar en un pla de control i eradicació, però està en espera. És difícil determinar l’origen i la ruta d’arribada. “S’han fet estudis genètics i s’ha descobert que procedeixen de llocs diferents, en alguns casos pot ser dels països d’ Amèrica, d’on són autòctones, però també poden venir de l’ Àfrica o altres punts. El més probable és que vinguin a bord de transports de plantes ornamentals o cultius”, diu Pradera.

Etiquetas
Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...