Ja es coneixen els cinc festivals que se celebraran les tres pròximes temporades al p arc del Fòrum i que acompanyaran el Primavera Sound i el Cruïlla per omplir les 27 jornades que el recinte del litoral barceloní destinarà entre el 2026 i el 2028 (nou per any, per tant) a aquesta mena d’esdeveniments amb llicència per programar música més enllà de les 23 hores. Quatre de les promotores ja celebren un festival al recinte, és el cas de B360 Produccions SL (Festival B), Associació Musical TGK ( Telecogresca), The Project Music Company ( Maleducats) i Ex-centris productions ( Brunch Elektronik).
Per la seva banda, la cinquena de les seleccionades, Autopark S.A., està vinculada a la sala Apolo i desenvoluparà una proposta completament nova. Pel camí han quedat Loud Contact, responsable de l’ Off Week, de música electrònica, i Murmurtown Producciones, responsable de les primeres edicions del Primavera Sound.
La sala Apolo ha guanyat una de les places, mentre queel Festival B ha estat el més ben valorat
Queda per saber el repartiment de dates i aforament entre les empreses seleccionades. El concurs disposa que, de les nou nits per any, tres seran per a esdeveniments de gran format, és a dir, de fins a 30.000 persones, un d’una nit i dos de dues jornades. Els altres dos festivals seran de petit format (fins a 9.000 persones) i tindran dues nits cadascun.
El Festival B, amb deu edicions a l’esquena, de les quals, tres han estat al Fòrum, ha estat el més valorat amb un total de 96 punts, guardó simbòlic que, no obstant això, omple d’orgull el director de l’esdeveniment, Adrián Jarri, satisfet per l’estabilitat que aportarà el concurs al festival. “És el reconeixement a la tasca que exerceix aquesta cita, independent, sense capital de cap fons d’inversió, ni local ni estranger” destaca Jarri.
Jarri recorda la inseguretat jurídica en què vivia fins ara el festival, que tradicionalment s’ubica a començaments de tardor, “ara podrem treballar una mica més a temps vista”, comenta amb la mirada posada a créixer progressivament des de les 9.000 persones diàries que han assistit a les últimes edicions. “No volem convertir-nos en un macrofestival, però tenim dret com els altres a poder acollir més espectadors”, adverteix. En segona posició ha quedat The Project, que ha obtingut 90,5 punts amb una proposta de celebrar un festival de música llatina, de nom Salsón Barcelona, pensat per a dues jornades en un espai de 9.000 persones. “ Pensem en un festival d’estils centrats en el món de la salsa, que també s’aproximarà a les arrels llatines de Barcelona”, comenta Tito Ramoneda, president de The Project.
“Ens fa molta il·lusió aquest nou festival”, destaca el promotor sobre el futur Salsón. “ The Project ja ha programat concerts de Rubén Blades, Fania All Stars, Buenavista Social Club o Óscar d’León”. Aquest nou projecte de festival està pensat per a tots els públics, “d’aquí o de fora”, afegeix Ramoneda, convençut que hi ha un públic a Barcelona “àvid d’aquests estils i de passar-s’ho bé amb música de qualitat”.
“Estem contents i sorpresos”, apunten per la seva banda des d’ Autopark, promotora associada a la sala Apolo. “No sabíem l’abast que això tindria, ni si s’hi presentaria molta gent”, destaca Naiara Lasa des de la direcció de la sala. “Sabem que alguna cosa podrem desenvolupar al Fòrum, tot i que encara desconeixem el format i l’aforament” apunta, deixant el projecte en l’aire en espera que es concretin aquestes variables. Ara per ara, el que tenen més clar és el desig de transmetre “l’essència d’ Apol·lo, des dels concerts fins a les sessions de club”.