Els tècnics enviats pel Govern d’ Aragó que des de dilluns treballen a les dues sales del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) que allotgen les cèlebres pintures de Sixena van demanar ahir de poder emportar-se mostres de les obres per sotmetre-les a una anàlisi a laboratori. El museu va respondre que tal mesura ha de ser autoritzada per la titular del jutjat de primera instància i instrucció número 2 d’ Osca, segons van explicar fonts del Govern d’ Aragó.
Els experts contractats pel Govern d’ Aragó treballen en dues sales del MNAC fins avui, en anàlisis preparatòries per al trasllat de les obres al monestir de Santa Maria de Sixena.
Van dedicar la jornada d’ahir a la sala 16 del museu, on hi ha les pintures de la sala capitular del recinte religiós. La feina es va desenvolupar “amb normalitat”, segons les mateixes fonts, que van insistir –com dilluns– que la institució catalana “no ha lliurat encara la documentació requerida sobre les obres”.
Aquesta documentació va ser sol·licitada pels equips jurídics de Sixena a la jutgessa d’ Osca i ella, al seu torn, va incloure la petició al decret de mesures que va acompanyar la seva resolució d’execució de la sentència. Aquesta resolució dona continuïtat a la del Tribunal Suprem del 27 de maig, que obliga el MNAC a tornar les pintures a l’ Aragó i al museu a encarregar-se dels tràmits i a vetllar per la seguretat d’uns béns considerats d’ interès cultural, de manera que n’ha de garantir la completa integritat.
La comitiva d’ Aragó és de cinc persones, amb tres tècnics, liderats per la restauradora d’art Natalia Martínez de Pisón, assessora externa del Govern d’ Aragó, i dos especialistes del Laboratori de Fotogrametria de l’ Escola d’Arquitectura de la Universitat de Valladolid. L’equip va ser atès tant dilluns com ahir per la cap de Restauració i Conservació del MNAC, Carme Ramells.
L’escanejat dels murals permetrà coneixe’nla geometria, les mesures i la textura
Per a estupor del MNAC, el director general de cultura del Govern d’ Aragó va carregar dilluns contra una “certa tensió” a què es van veure sotmesos els seus tècnics, sota el pretext de la protesta convocada per l’ Assemblea Nacional Catalana davant de l’accés del museu, i per la limitació del seu equip per “deambular” per la institució. El MNAC era dilluns tancat al públic i, per tant, les seves sales i en general la il·luminació. Aquestes declaracions van molestar profundament al museu, que defineix com a excel·lent i cordial el tracte dispensat a l’equip d’ Aragó.
Durant la primera jornada, dilluns, van treballar a la sala 17, on hi ha les pintures profanes, i que ahir ja era oberta al públic. En aquesta sala van registrar les obres amb un escàner de mà, analitzant l’estructura interior per conèixer els sistemes d’ancoratge de les pintures murals. Són imatges de baixa resolució, però que permetran mesurar tota l’estructura dels bastidors interiors.
Durant el dia d’ahir es va continuar amb l’escanejat i la fotogrametria dels murals. La primera tècnica permet obtenir la geometria, les mesures i la textura de les obres, mentre que la segona aporta informació sobre el color real de les pintures.
El Govern d’ Aragó va plantejar a la jutgessa un pla de set mesos per al trasllat de les pintures a l’emplaçament d’on van sortir el 1936 després d’una ràtzia anarquista contra el monestir.
Els estudis d’aquests dies al MNAC s’inclouen en la primera fase del trasllat. Les següents consistirien en la redacció de projectes tècnics, el desmuntatge, embalatge i transport, i finalment, el trasllat. Però a la seva darrera interlocutòria, del 22 de juliol, la jutgessa d’ Osca suggeria al MNAC que proposés un cronograma alternatiu en un incident d’execució, i li donava deu dies hàbils per presentar-lo. Això endarrereix l’inici del compte enrere dels set mesos, perquè el termini acabaria el 3 o 4 de setembre i perquè obligaria a celebrar fins i tot una vista.
Les tasques s’acabaran previsiblement avui i suposen la primera fase per al trasllat a Sixena
Arribats a aquest punt del procés, segons l’advocat de l’Ajuntament de Vilanova de Sixena, Jorge Español, és preferible assegurar la integritat de les obres abans que executar amb presses el trasllat.