Costa de trobar aquests dies als principals cercadors d’allotjament un hotel a Barcelona sense la seva corresponent oferta. N’hi ha en hotels de totes les categories, amb rebaixes de fins a 400 i 700 euros per cinc nits en una habitació doble. La setmana que ve és possible dormir per molt menys de 200 euros la nit en un quatre estrelles del centre, una cosa impensable fa cinc mesos, en plena temporada de congressos i reunions d’empreses. I malgrat les ofertes, l’ocupació d’aquest estiu se situa lleugerament per sota de les previsions, tant als hotels com als apartaments, cosa que crea certa inquietud entre el sector. La despesa dels turistes també ha baixat lleugerament, segons les dades del juliol de l’ Observatori del Turisme de Barcelona.
Diversos senyals corroboren aquest lleuger descens de turistes a la ciutat o, com a mínim, un estancament respecte a l’últim estiu. Si bé el centre de Barcelona, malgrat les temperatures tòrrides, parla aquests dies en francès, anglès i italià i a les platges plenes a vessar els turistes semblen majoria, algunes coses han canviat respecte a fa un any. Per exemple, hi ha taxis a les parades de plaça Catalunya, Portal de l’Àngel o Aragó amb passeig de Gràcia que esperen clients. “Sí que es nota! Hi ha menys turistes –assegura en José Antonio, al volant del taxi des de fa deu anys–, el principal termòmetre és l’aeroport; l’any passat, ens esperàvem una hora i carregàvem; aquest any, ens hi estem entre dues hores i dues hores i mitja...”, diu.
Les previsions d’ocupació del Gremi d’Hotels de Barcelona per a aquest estiu se situaven en el 85%. La mateixa xifra que l’estiu anterior, i gens menyspreable, si es té en compte que el juliol i l’agost no han estat mai els mesos de més activitat hotelera a Barcelona, que registra les millors xifres de negoci a la primavera i la tardor, quan l’activitat congressual està en ple apogeu. “Ens situem lleugerament per sota de les previsions”, afirma Manel Casals, director general del Gremi d’Hotels, però afegeix que “cal tenir en compte que venim de dos estius especialment bons”.
La tendència a reservar molt a última hora i la baixada de la demanda han portat els hotelers barcelonins a llançar aquestes ofertes i a ajustar preus. Una estratègia que apliquen dràsticament els seus homòlegs madrilenys, que afegeixen a les significatives reduccions de tarifes el taxi de franc des de l’aeroport.
El Gremi d’Hotels situa l’ocupació lleugerament per sota de les previsions, que eren del 85%
L’ Associació d’Apartaments Turístics de Barcelona ( Apartur), que va situar les previsions lleugerament per sota, entorn del 80% d’ocupació per al juliol i l’agost, ratifica aquest refredament de l’activitat.
Fonts del sector atribueixen el fre de turistes a diversos factors, com per exemple la sostinguda escalada de preus que ha registrat l’oferta hotelera de la ciutat, que ha arribat a xifres rècord durant les grans cites firals, com ara el Mobile World Congres, l’ ISE o el Sea Food. I més que el discurs antiturístic, sí que admeten que hi pot influir la tendència general dels viatgers d’evitar les destinacions més massificades.
Les temperatures extremes d’aquest estiu també han canviat alguns hàbits. Un dels més evidents és la baixa ocupació que registren els autobusos turístics a partir del migdia i fins ben entrada la tarda. “Al matí hi ha cues, però després l’activitat baixa molt; hi ha gent, però menys que l’any passat, això segur”, diu en Jesús –fa 20 anys que treballa com a informador al centre– des d’una de les taquilles del bus turístic de plaça Catalunya (a 33 euros el viatge per persona). S’hi acosta una família francesa, de Normandia, disposada a desafiar els 32 graus que marca el termòmetre des de dalt de l’autobús. “Només venim dos dies a Barcelona i s’ha d’aprofitar”, diuen. S’allotgen en un càmping a Vilanova i la Geltrú. Després, quatre turistes de Glasgow, que s’estaran una setmana a la ciutat: “Al final vam decidir llogar un apartament, ens era més flexible i molt més barat”, destaquen.
El recorregut de l’autobús dura dues hores, té vint parades, “però tots baixen a Sagrada Família i Park Güell”, explica l’Omar, un dels guies. Gairebé tots pugen a plaça Catalunya, a primera hora de la tarda, tot just una dotzena de persones, o al World Trade Center, on comencen el recorregut els turistes que viatgen en creuer.
La mitjana de visitants que repeteixen baixa lleugerament, segons el darrer informe de l’Observatori
L’últim informe de l’ Observatori del Turisme de Barcelona sobre el perfil del visitant corresponent al juliol situa, gairebé empatades, les visites culturals amb anar a la platja com a principals activitats dels visitants, que fan una despesa mitjana de 99 euros al dia (sense incloure-hi el cost del viatge ni el de l’allotjament). Són 50 euros menys que la mitjana que es va registrar al març (la més alta des de començament d’any) i 18 euros menys que la mitjana diària del juny.
Un altre indicador que varia lleugerament és la mitjana de repetició dels turistes els últims deu anys. Al juliol se situa en 2,3 vegades, mentre que a l’informe de l’estiu de l’any passat la mitjana de repetició dels turistes era de tres vegades. Aquest juliol el 53,4% dels visitants –d’una mitjana d’edat de 34,5 anys– han vingut a Barcelona per primera vegada i, de mitjana, s’han quedat cinc nits a la ciutat.