La patronal de les grans elèctriques, Aelec, va llançar ahir una potent ofensiva per avisar de la situació de saturació que afronten les xarxes elèctriques a Espanya. Després d’analitzar les dades de les seves associades i UFD, la distribuïdora del Grup Naturgy, ha dibuixat un mapa d’ Espanya alarmant que mostra que de mitjana el 83,4% dels nusos de connexió elèctrica estan saturats.
La situació és desigual segons el territori. Així doncs, zones més industrialitzades del nord d’ Espanya, com ara La Rioja o el País Basc, arriben a un nivell de saturació del 99%, seguit per Navarra amb un 94%. D’altra banda, Astúries és la comunitat que encara té un recorregut més important per a noves connexions, ja que només un 26% dels nusos reflecteixen saturació, seguida de les Canàries amb un 33% i les Balears amb un 39%. A Catalunya i Madrid és del 82%.
Transició Ecològica apunta que des del 2020 s’ha atorgat accés a la xarxa per doblar la demanda nacional
Malgrat que el mapa de situació s’ha fet a instàncies de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ( CNMC), la patronal arremet de cara contra la comissió i contra la seva proposta d’actualització de rendibilitat garantida per actualitzar les xarxes elèctriques.
Segons l’Aelec, aquest mapa, que es publica per primera vegada, reflecteix un dels motius pels quals les sol·licituds de connexió en els últims anys queden sense resposta, ja que superen de molt la capacitat de la xarxa. L’organització critica que la regulació lligada a les inversions en la xarxa els últims anys ha anat en contra de les necessitats del mercat. Per això, reclamen la necessitat d’un model retributiu “coherent i estable” que asseguri la recuperació de les inversions. També reclamen “una retribució financera adequada que permeti el pagament dels capitals (recursos propis i aliens) i atregui la inversió necessària”. L’objectiu és que s’incentivin “les inversions que serveixin per incrementar la capacitat”. Tot i això, la patronal opina que “les propostes regulatòries que la CNMC va presentar a finals de juliol no van, precisament, en aquesta direcció”.
El regulador de la competència presidit per Cani Fernández va llançar abans de l’estiu una proposta que eleva la rendibilitat de les inversions en xarxes de distribució elèctrica al 6,46% des del 5,58% actual. Tot i això, l’increment queda lluny del 7,5% que consideren imprescindible les elèctriques. “Sense aquestes condicions, no serà possible connectar la indústria, l’habitatge, l’emmagatzemament o la mobilitat elèctrica, de manera que es desaprofitarà el potencial de les energies renovables i es limitarà el creixement econòmic i la competitivitat que l’electrificació pot aportar a Espanya”, avisen.
Segons les dades de la mateixa CNMC el 2024, el 60% de les peticions de connexió per instal·lacions de demanda com els centres de dades o d’emmagatzemament de bateries elèctriques van ser denegades després d’haver experimentat un creixement exponencial els últims anys.
Hores després del comunicat del sector elèctric, el Ministeri de Transició Ecològica intentava atenuar l’alarmisme recordant que “des del 2020 s’ha atorgat l’accés a la xarxa a prou peticions per doblar la demanda nacional”.
Concretament, l’organisme liderat per Sara Aagesen detalla que s’han atorgat 43 GW de capacitat per a noves demandes d’energia, equivalents a una altra Espanya sencera, incloent-hi 12 GW de centres de processament de dades, 11,3 GW de projectes industrials, 6 GW de planejaments urbanístics, 3 GW per a hidrogen i 2,3 GW per a infraestructura de recàrrega de vehicle elèctric.
Transició Ecològica també recorda que aquests anys s’han “aprovat mesures per assegurar que l’ús de les xarxes sigui ferm i evitar l’especulació”.