Hem perdut tot el que havíem guanyat els darrers vuitanta anys”. Qui parla és una jueva, no especialment religiosa, que va viure a Israel una temporada de jove, per connectar amb els seus orígens. Fa una estona que parlem de la guerra de Netanyahu i els que ella anomena els “monstres integristes”, els partits ultraortodoxos, que representen un col·lectiu de creixent influència que s’ha menjat el gran Israel democràtic i laic. La primera i la part més llarga de la conversa ha estat per horroritzar-nos conjuntament pel genocidi, pel desig d’extermini sobre tots els palestins que l’actual Govern sembla disposat a portar fins a les darreres conseqüències. De la corrupció de Netanyahu, que ja l’hauria d’haver portat a la presó. Dels ortodoxos, que no contribueixen en res a l’Estat i que viuen dels impostos de la resta d’israelians per tal de no treballar ni fer el servei militar, mentre mantenen dones i nenes tancades a casa.
Però és quan parlem de com afectarà aquesta matança al mateix Israel quan em crida l’atenció el seu fatalisme pel futur del país. El seu naixement, fruit de la mala consciència i el desig de reparació dels guanyadors de la Segona Guerra Mundial davant justament del genocidi comès contra el poble hebreu, ja va estar envoltat de controvèrsia. I d’odi i desig d’aniquilació per part dels països musulmans que l’envolten i que van intentar de seguida posar-hi fi. Però la seva fermesa militar, juntament amb la creació d’un Estat democràtic, modern i avançat els va donar suports poderosos.
Aquell projecte inicial, però, fa anys que està en decadència. El creixement demogràfic ultraortodox, un grapat de líders i partits corruptes i la gestió del terrorisme palestí finançat des de l’Iran i, de vegades, encoratjat des dels mateixos serveis secrets israelians (donar ales als integristes per acabar amb l’OAP, per exemple) n’ha desvirtuat el propòsit inicial.
Netanyahu ha guanyat la guerra i li ha venut a Trump el caramel de la construcció per mantenir el seu suport. Però Israel ha perdut i serà difícil que recuperi el suport d’abans. La raó davant el terrorisme es manté, però és insostenible si es repenja sobre centenars de milers de morts innocents.
