La unitat central operativa ( UCO) de la Guàrdia Civil ha constatat que el PSOE va pagar en efectiu certes despeses a José Luis Ábalos mentre era secretari d’organització del partit. Així que es va fer públic l’últim informe patrimonial de l’exministre socialista, la formació que lidera Pedro Sánchez va sortir a la palestra per defensar que tots els pagaments estan justificats i són legals i, per tant, no hi ha finançament irregular al partit, però l’ UCO sosté que de la informació facilitada pel PSOE al jutge del Suprem que ho investiga es desprenen certs desajustos entre el que s’ha declarat i els pagaments a Ábalos.
L’atestat conclou que l’exministre socialista i ex mà dreta de Sánchez hauria gestionat almenys 95.000 euros en efectiu no declarats en sis anys. Els investigadors sostenen que aquests diners que Ábalos va moure i que no van sortir dels seus comptes bancaris procedirien de les comissions pagades per l’empresari Víctor de Aldama –que ha reconegut el pagament– per les gestions en obra pública en què també hauria participat el seu successor a la secretaria d’organització del PSOE, Santos Cerdán. A més, recull alguns pagaments en efectiu que li hauria abonat el PSOE en concepte de liquidació per despeses avançades pel mateix Ábalos o el seu llavors assessor, Koldo García.
Els investigadors afirmen que no tots els pagaments a Ábalos tenen “suport documental”
La consideració de l’ UCO és que hi ha “patrons compatibles amb l’existència d’ingressos en efectiu, no declarats”. Entre altres coses, han detectat que hi ha pagaments obligatoris com ara la pensió d’aliments o quotes hipotecàries que no apareixen als apunts bancaris. “En conseqüència, es reforça l’existència d’ingressos en efectiu no declarats, que tenen lloc al mateix marc temporal que els fets investigats”, argumenten.
Ábalos està investigat amb Cerdán –actualment a la presó per aquesta causa– i Koldo García per haver fet servir el Ministeri de Transports entre el 2018 i el 2021 per manipular contractes públics a canvi de comissions il·legals que es repartirien entre els tres, segons la tesi del magistrat.
L’informe recull que, segons dades ofertes pel PSOE, Ábalos va cobrar per despeses, tant per transferència com en efectiu, 19.638 euros entre el 2017 i el 2021, quan va ser cessat per Sánchez. Part d’aquestes liquidacions es van pagar en sobres en efectiu a la seu del partit, al carrer Ferraz de Madrid. Per la seva banda, el seu assessor Koldo García també va cobrar per liquidacions un total de 12.000 euros.
L’ UCO ho certifica a través de missatges enviats per García i la seva dona, Patricia Úriz, que va anar a buscar els sobres a Ferraz per després portar-los al despatx d’ Ábalos. En la informació enviada pel PSOE al jutge del Suprem, ja es va justificar que els sobres corresponien a liquidacions del partit de tots dos.
A l’informe, els agents recullen missatges entre una treballadora de la secretaria d’organització del PSOE i García per gestionar els lliuraments de diners. “Hola, Koldo... al final, el cap se n’ha anat sense que li donés el money ... Si vens demà, millor, perquè no m’agrada tenir tants diners al calaix”, recull un missatge datat el febrer del 2019.
Aquesta mateixa treballadora fins i tot trucava a la dona de García per fer-li els lliuraments, com consta en un missatge confiscat a la seva dona, també investigada: “ Estimada, em va trucar ahir la Celia i em va dir que podia anar a buscar els teus diners i, segons em va dir, els d’en José. Hi he enviat un motorista”. L’ UCO adverteix al seu informe que hi ha pagaments del PSOE que estan justificats per a aquestes liquidacions però que no tots els pagaments tenen “suport documental”.
