La presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, va tornar a dinamitar ahir l’estratègia política del seu cap de files, Alberto Núñez Feijóo, amb un altre desafiament. Aquesta vegada, en un terreny especialment sensible. Gairebé tant com el genocidi que han patit els gazians: la llei de l’avortament.
El líder del PP havia provat d’esquivar aquest debat incòmode des de la polèmica que va originar la setmana passa l’alcalde de Madrid amb una suposada síndrome postavortament de què després es va desdir.
L’afer, de fet, no estava inclòs en els temes a tractar a l’ executiva de Génova de dilluns ni en les compareixences posteriors dels portaveus populars del Congrés i del Senat. L’objectiu era no donar aire a un PSOE que el PP veu situat a l’epicentre d’una trama corrupta, la que ha esquitxat els seus últims dos secretaris d’organització.
Ayuso rebutja crear el registre de metges objectors i desafia l’esquerra a “anar-se’n a un altre lloc a avortar”
Però després d’observar com Ayuso es despenjava d’aquest full de ruta fixat pel seu propi partit i desafiava la llei estatal sobre la interrupció voluntària de l’embaràs, Feijóo es va veure forçat a aclarir la seva posició mitjançant una carta publicada a les xarxes socials. Va voler deixar clar que el PP garanteix que qualsevol dona pugui exercir el dret a la interrupció de l’embaràs “d’acord amb les lleis”.
Un incendi intern que el PSOE no va desaprofitar. Primer, advertint Ayuso del que implica desafiar una llei estatal en matèria de drets fonamentals. I després, ironitzant amb la missiva de Feijóo a través d’un missatge a les xarxes socials, Sánchez va escriure: “ Isabel, l’Alberto té una carta per a tu”, reproduint la carta que Feijóo havia fet pública.
El relat dels fets havia donat inici passades les deu del matí a l’ Assemblea regional, quan Més Madrid va preguntar a Isabel Díaz Ayuso quines mesures adopta el seu Govern per garantir l’accés a la interrupció voluntària de l’embaràs a la xarxa sanitària pública madrilenya.
Sánchez ironitza amb la divisió entre Feijóo i Ayuso i avisa que arribarà “fins al Constitucional”
La presidenta no només va subratllar diversos cops que no pensa complir la creació d’un registre de metges objectors –tal com marca la llei i com la mateixa Conselleria de Sanitat madrilenya va subscriure fa tot just uns mesos després de quedar garantit que només es farà servir per a la gestió de recursos humans i sense discriminació per a cap professional–, sinó que, “emborratxada de la seva majoria absoluta”, com van apuntar fonts de l’oposició, “només a ella se li podia ocórrer tancar el debat desafiant l’esquerra a “anar-se’n a un altre lloc a avortar”.
El PSOE, reunit aleshores a Ferraz, va ser conscient immediatament de la transcendència dels dos missatges i va reaccionar al nivell més alt.
En un missatge publicat per Sánchez, va advertir que el Govern central “utilitzarà tots els instruments legals que tingui a l’abast per garantir que els drets i la dignitat de les dones es respecten, també a Madrid. I, si cal, arribarem fins a la Constitució i el Constitucional”, va afegir abans de posar el focus en el segon desafiament d’ Ayuso, que evocava èpoques pretèrites. “Aquesta és la llibertat que Ayuso prometia. Tornar als viatges clandestins a Londres. Al classisme i a l’assenyalament. Tornar a fa 50 anys. No ho permetrem”, va sentenciar.
El líder del PP retreu que Sánchez “utilitza” les dones per “fer por” a la gent
Una mica més tard, va arribar la carta de Feijóo. En aquesta missiva, el líder del PP va defensar el dret a l’avortament i va assegurar que garantirà que qualsevol dona “pugui avortar amb la millor atenció mèdica i psicològica, d’acord amb les lleis”. Si bé, el pes de la carta anava dirigit a retreure a Sánchez que “utilitza” les dones amb l’avortament, que és una “causa superada”, per “fer por” a la gent amb “falsedats”. A parer de Feijóo, el president del Govern espanyol utilitza aquest tema “per enfrontar la societat” i perquè “necessita una altra cosa” per desviar el focus, atès que ja s’“entreveu la pau a Gaza”.
Pel líder de l’oposició, el “veritable debat” és sobre “natalitat, conciliació i futur”. “Impulsaré mesures perquè cap dona no renunciï a ser mare per motius econòmics, laborals o d’habitatge”, va assenyalar a la missiva pública. “Sánchez no defensa les dones: les utilitza. Les converteix en el seu últim salvavides polític, i això és immoral”, va afegir el president del PP.
El cas és que la qüestió de l’avortament ha irromput al debat públic amb el PP de Madrid obligant la direcció del partit a anar a rebuf per un canvi de criteri sobrevingut.
Madrid ara vol incomplir una mesura sobre la qual va votar a favor al Consell Interterritorial
De fet, el registre que Ayuso promet ara incomplir va tirar endavant per unanimitat en una recent sessió del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, en què tots els consellers autonòmics del ram, incloent-hi la madrilenya, Fátima Matute, hi van votar a favor.
Al ministeri insisteixen que aquest instrument no té com a objectiu “perseguir objectors”, sinó garantir que els que no ho són puguin exercir la seva tasca i assegurar que les dones tinguin accés efectiu a l’avortament en centres públics. Una cosa que, a la pràctica, no passa a Madrid, on només el 0,5% de les interrupcions voluntàries de l’embaràs es fan en hospitals públics, mentre que el 99,5% es deriven a centres privats.
