El Tribunal Internacional de Justícia exigeix entrar ajuda de l’ONU a Gaza

Guerra  a l'Orient Mitjà

A Palestinian worker carries sacks of flour distributed by the United Nations Relief and Works Agency (UNRWA) for poor refugee families, at the Sheikh Redwan neighborhood of Gaza City, Tuesday, March 31, 2020. The United Nations has resumed food deliveries to thousands of impoverished families in the Gaza Strip after a three-week delay caused by fears of the coronavirus. UNRWA, provides staples like flour, rice, oil and canned foods to roughly half of Gazaâ#{emoji}128;#{emoji}153;s 2 million people. (AP Photo/Adel Hana)

Un home carregant ajuda de laUNRWA

Adel Hana / AP

El Tribunal Internacional de Justícia ( TIJ) ha exigit a Is­rael, com a potència ocupant dels territoris palestins, que permeti l’entrada d’ajuda humanitària a Gaza proporcionada per l’ONU, a través de l’agència UNRWA. Segons el tribunal, l’ Estat israelià està “obligat a garantir les necessitats bàsiques” de la població local a Gaza, incloent-hi els subministraments essencials per a la seva supervivència. Israel “té l’obligació d’acceptar i facilitar els programes d’ajuda proporcionats per
les Nacions Unides i les
seves entitats, incloent-hi la UNRWA”, va afirmar el president del tribunal, Yuji Iwasawa.

L’Assemblea General de l’ONU va demanar l’any passat al tribunal que emetés una opinió consultiva sobre les obligacions legals d’Israel després que el país prohibís de facto que l’agència de l’ONU per als refugiats palestins –el principal proveïdor d’ajuda a Gaza– operés al territori. Per la seva banda, Israel ha negat haver violat el dret internacional, al·legant que els procediments del tribunal són parcials, i no va assistir a les audiències celebrades a l’abril. Tot i això, l’agència de l’ONU a Gaza, coneguda com a UNRWA, va ser pro­hibida per Israel al gener. L’organització ha enfrontat creixents crítiques del primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, i dels seus aliats d’extrema dreta, que afirmen que el grup està profun­dament infiltrat per Hamàs, una acusació que la UNRWA nega.

En una altra opinió consultiva emesa l’any passat, el tribunal va declarar que la presència d’Israel als territoris palestins ocupats era il·legal, i en va demanar la retirada, així com el cessament immediat de la construcció d’assentaments. Aquella decisió va impulsar noves iniciatives per
al reconeixement unilateral d’un Estat palestí. Israel va condemnar la decisió, al·legant que no tenia en compte les seves preocupacions de seguretat.

A més a més, fa un any el Tribunal Penal Internacional —un altre tribunal amb seu a la Haia— va emetre ordres d’arrest contra Benjamin Netanyahu i el seu exministre de Defensa, Yoav Gallant, acusats d’utilitzar “la fam com a mètode de guerra” restringint l’ajuda humanitària i d’atacar intencionadament civils, càrrecs que els funcionaris israelians neguen rotundament.

Malgrat que les opinions consultives del TIJ no són vinculants, tenen un pes jurídic significatiu, i els experts asseguren que aquest cas podria tenir repercussions més àmplies per a l’ONU i les seves missions a tot el món. Segons declaracions d’un portaveu israelià, la decisió del tribunal respecte a la UNRWA és “vergonyosa”, i al·lega que “s’espera que el Tribunal Internacional de Justícia consideri la situació a Gaza amb Hamàs abans de responsabilitzar-ne Israel”.

Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...