Loading...

Brussel·les acusa TikTok i Meta de posar traves que s’investiguin els seus continguts

DSA

Les grans tecnològiques s’arrisquen a una multa del 6% dels seus ingressos anuals

Els logotips de TikTok i Meta, les dues companyies investigades

Dado Ruvic / Reuters

La Comissió Europea torna a posar el focus a les grans empreses tecnològiques. Aquesta vegada, per la preocupació pel tipus d’eines que ofereixen TikTok, Facebook i Instagram per investigar i denunciar els continguts que poden ser perjudicials per als menors a les xarxes socials. L’ Executiu comunitari ha considerat que el gegant tecnològic dels Estats Units Meta (propietari de Facebook i Instagram) i l’aplicació de xarxes socials de propietat xinesa TikTok compliquen la manera que els investigadors sol·licitin accés a dades públiques, tal com estipulen les normes europees.

Aquesta amenaça no és menor, perquè si no aconsegueixen resoldre les inquietuds de l’ executiu comunitari aquestes tres empreses s’arrisquen a una multa del 6% de la seva facturació anual per incomplir la llei de Serveis Digitals Europea ( DSA, per les sigles en anglès), a la qual s’han de sotmetre les grans companyies digitals amb més de 45 milions d’usuaris al mes al bloc comunitari. Un 6% dels ingressos anuals representa, per a TikTok, uns 1.190 milions d’euros, i per a Meta, uns 2.350 milions.

La Comissió també considera que a Facebook i Instagram no és fàcil assenyalar continguts il·legals

En un comunicat, la Comissió també afirma que Facebook i Instagram, propietat de Meta, no sembla que tinguin un mecanisme de fàcil ús i accés perquè els usuaris puguin assenyalar continguts il·legals, com ara material d’abús sexual infantil i contingut terrorista.

“No estem d’acord amb cap insinuació que hàgim infringit la DSA i continuem negociant amb la Comissió Europea sobre aquestes qüestions. A la UE, hem introduït canvis a les nostres opcions de notificació de continguts, el procés d’apel·lació i les eines d’accés a les dades des de l’entrada en vigor de la DSA, i estem segurs que aquestes solucions s’ajusten al que exigeix la legislació de la UE”, va respondre Meta.

Pel que fa a la primera qüestió, després d’investigar l’operativa d’aquestes plataformes, Brussel·les conclou que aquesta falta d’accés a les dades públiques impedeix que els investigadors puguin controlar les plataformes en qüestions tan greus com si els menors s’exposen o no a continguts il·lícits o nocius. “Les conclusions preliminars de la Comissió mostren que Facebook, Instagram i TikTok poden haver posat en marxa procediments i eines onerosos perquè els investigadors sol·licitin accés a dades públiques”, assenyala el comunicat de l’ executiu comunitari sobre la qüestió de la transparència.

Pel que fa a Meta, la Comissió també creu que obstaculitza la denúncia de continguts il·legals perquè ni Facebook ni Ins­tagram no tenen mecanismes fàcils de fer servir perquè els usuaris puguin assenyalar continguts il·lícits, com material d’abusos sexuals de menors o contingut terrorista. Brussel·les sosté que sembla que les eines que aplica actualment imposen diversos passos innecessaris i exigències addicionals als usuari, i a més “sembla que facin servir el que s’anomenen patrons foscos, o dissenys d’interfície enganyosos”, per a aquests processos.

Ara les empreses tenen la possibilitat d’examinar les conclusions i per mesures per posar remei a les infraccions per evitar la multa. “Les nostres democràcies depenen de la confiança. Això significa que les plataformes han d’empoderar els usuaris, respectar els seus drets i obrir els seus sistemes a l’escrutini. La directiva de Serveis Digitals ho converteix en una obligació, no en una opció”, defensa la vicepresidenta comunitària de Sobirania Tecnològica, Henna Virkkunen.