Tal dia com avui, fa 50 anys, Carmen Polo, la dona del general Franco, va recollir la mà incorrupta de santa Teresa de l’hospital La Paz de Madrid, on havia mort el dictador i la va lliurar al cap d’uns dies a l’arquebisbe de Toledo i primat d’Espanya, el cardenal Marcelo, que la va restituir a la comunitat del Carmel de Ronda.
Com recordava el periodista Miguel Ángel Aguilar a La Contra de dimecres, Franco va expirar al costat d’aquesta relíquia, mentre el seu gendre, Cristóbal Martínez-Bordiú, l’havia mantingut amb vida “contra tot seny i tota humanitat”. Sondat i entubat, va ser intervingut en tres ocasions mentre el seu organisme es descomponia. Per a Franco, la mà esquerra de la santa d’Àvila –que no el braç com s’ha escrit sovint– era una relíquia que estava convençut que el protegia. Un general republicà, Villalba Riquelme, la va amagar al seu equipatge, el 1936, per salvaguardar-la i la va entregar més tard a Franco, que se l’emportaria al palau d’El Pardo, on la va descobrir el seu ministre d’Educació, Pedro Sainz Rodríguez, mentre el militar firmava condemnes de mort alhora que sucava melindros a la xocolata.
L’arquebisbe Cantero va agafar la mà de santa Teresa i la va posar al peu del llit de Franco
No abandonaria mai la mà. Era a la seva tauleta de nit i se l’emportava de viatge. Constituïa un amulet sant, al qual li faltava el dit petit, que se’l va quedar Jerónimo Gracián, el superior que va esquarterar el cadàver per repartir-ne les relíquies, al segle XVI. Ell mateix li va tallar l’apèndix al cos de la santa i se’n va quedar el dit. Al final dels seus dies, dirà que, amb la seva protecció, no va es va posar mai malalt.
Va ser l’arquebisbe Cantero Cuadrado, en un atac de fe, que va prendre la iniciativa de viatjar de Saragossa a El Pardo per posar la mà al peu del llit del dictador, perquè obrés un últim miracle. La relíquia ni tan sols va aconseguir evitar que el marquès de Villaverde convertís els seus últims dies en un calvari, en un intent d’allargar-li la vida quan el seu cos ja s’havia rendit.
La mà segueix al Carmel de Ronda, les despulles de Franco descansen al cementiri de Mingorrubio després de ser exhumats del Valle de los Caídos i l’extrema dreta intenta ressuscitar la seva memòria. Tot això, mig segle després, en un món sense brúixola.
