El desafiament de Trump marca la reunió de l’Execució amb l’Ibex a Davos
Empreses
Cuerpo i López es reuneixen amb Iberdrola, Santander, ACS, BBVA i Telefónica

Citaempresarial aDavos

La tradicional trobada d’alt nivell al Fòrum de Davos entre el Govern espanyol i les grans corporacions de l’Ibex va estar marcada aquest any per l’absència del president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, a causa de l’accident d’ Adamuz i pel seu contingut, una mica diferent de l’habitual. Si en altres ocasions es va fer èmfasi en la situació d’ Espanya i en algunes mesures del Govern espanyol, aquesta vegada el diàleg ha girat entorn de les tensions entre la UE i els Estats Units, segons indiquen fonts presents en la reunió.
A la trobada hi van anar, per part de l’Executiu, el ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, i el de Transformació Digital, Óscar López. Per part de les empreses, eren presents el president d’Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán; el conseller delegat del Santander, Héctor Grisi; el conseller delegat d’ ACS, Juan Santamaría; el president del BBVA, Carlos Torres; el president de Telefónica, Marc Murtra; el conseller delegat de Repsol, Josu Jon Imaz; el president de Naturgy, Francisco Reynés; el president d’ Acciona, José Manuel Entrecanales, i el conseller delegat de Moeve, Maarten Wetselaar.
Les empreses reclamen menys burocràcia i una aposta perla competitivitat
A algun dels assistents li va cridar l’atenció que la reunió es fes en un barracó d’obra condicionat per acollir trobades al marge del fòrum. Davos té cada vegada més dificultats per acollir la gran quantitat d’assistents que cada any van a l’esdeveniment. Ahir el Financial Times publicava que els seus organitzadors valoren un canvi d’ubicació.
La reunió entre el Govern espanyol i l’Ibex es va fer mentre el president dels Estats Units, Donald Trump, feia el seu discurs a pocs metres de distància i llançava diversos missatges sobre Grenlàndia. La conversa, indiquen les fonts, va estar relacionada precisament amb les conseqüències de les polítiques dels Estats Units i les tensions amb la UE.
Cuerpo va començar indicant que la UE ha de prendre un camí adequat, això va donar peu a una reflexió conjunta sobre Europa, el diagnòstic de la seva situació entorn de l’informe Draghi i la necessitat d’adoptar mesures per millorar la competitivitat i simplificar la regulació.
El ministre va llançar un missatge de compromís amb les empreses que a algunes els ha agradat. En anys anteriors, la reunió havia estat precedida d’un clima de tensió pels impostos del Govern espanyol a sectors com l’energia o la banca, o algunes declaracions de Sánchez crítiques amb l’Ibex. Aquest cop, no s’ha parlat gaire d’ Espanya, més enllà de la insistència del ministre en el seu bon moment econòmic i en el seu potencial.
El to, diuen les fonts, va ser “molt cordial” i de caràcter informal. Hi va haver també coincidència que les polítiques de Trump poden ser un catalitzador per impulsar canvis en l’àmbit europeu relacionats amb l’eliminació de barreres burocràtiques i amb una integració més gran.
Per a les grans companyies, aquesta última variable té molt a veure amb la creació d’empreses més grans.
Cuerpo va transmetre la idea que la UE no abaixarà el cap i es mostrarà unida davant el desafiament de Trump. Hi ha un canvi de to a Brussel·les i una determinació per respondre de manera unida, va dir als directius, que al seu torn esperen més agilitat en les decisions comunitàries.
Després de la reunió amb els executius de l’Ibex, el ministre va tenir una trobada amb inversors estrangers per donar-los detalls del nou fons sobirà espanyol, Espanya Crece, amb què el Govern espanyol vol donar continuïtat als ajuts europeus més enllà del 2026. Com ja va avançar Sánchez, el fons el gestionarà l’ICO i tindrà una dotació inicial de 10.500 milions.
La majoria dels inversors, assenyalen les fonts, eren gestors de fons amb posicions en diferents sectors a Espanya, incloent-hi el fons sobirà de Singapur Temasek i el fons suec EQT.
Els inversors van expressar interès en el nou fons i voluntat de continuar apostant per Espanya. També van destacar el potencial del país, per créixer per sobre de la mitjana europea i per servir de trampolí per a Llatinoamèrica.
Un dels empresaris espanyols que ha participat en els fòrums públics de Davos ha estat Galán. En la seva intervenció va defensar que “les xarxes elèctriques seran un vector de lideratge i competitivitat mundial” i va reclamar la modernització d’aquestes infraestructures. L’electrificació és “imparable” i “les xarxes elèctriques seran un vector de lideratge i competitivitat mundial”, va afegir. McKinsey va presentar ahir un informe en què indica que Espanya i Portugal podrien generar conjuntament fins a un bilió d’euros en valor afegit fins al 2030 per mitjà de projectes de transformació energètica.