El 66% dels ajuntaments catalans manca d'interventors, secretaris o tresorers

Administració local

Els municipis es veuen obligats a suplir les baixes amb funcionaris propis

OFICINA MUNICIPAL D'INFORMACIO AL CIUTADA DE GIRONA.

Oficina municipal en Girona.

Agustí Ensesa / Colaboradores

La falta de funcionaris municipals amb habilitació nacional, com secretaris, interventors o tresorers –llocs claus en l'administració local–, no només complica la gestió diària en els municipis, sinó que propicia el col·lapse administratiu i, per tant, la paralització de les tramitacions. A Catalunya, el 66% dels municipis no compta amb aquests funcionaris, que han de ser reemplaçats amb treballadors municipals.

En els 640 ajuntaments catalans es necessiten 1.569 d'aquests llocs de treball d'habilitació nacional, però únicament 573 municipis els tenen; la resta estan ocupats accidentalment. Així, és molt habitual que els titulats superiors, com economistes, exerceixin d'interventors i els tècnics de gestió (TAG) facin funcions de secretariat.

Reforma de l'administració pública

Des de la Generalitat aposten per una reforma a fons de l'administració pública, però reconeixen que “el problema també és la falta de vocacions”, com apunta Fran Bellver, director general de l'Administració Local del Departament de Presidència de la Generalitat. Un contratemps que va associat a la falta d'informació. “A les universitats no s'especifica una sortida laboral cap a l'administració pública i tampoc no es promociona aquesta sortida –manté Bellver–, no és una opció atractiva per als joves”. Per això el nou Govern català ha acordat amb les diputacions, “que són les administracions supramunicipals amb més múscul”, que prenguin la iniciativa en la selecció de personal per als ajuntaments. “És més atractiu ser funcionari d'una diputació que d'un petit municipi”, reconeix Bellver.

Alhora, reconeixen que “hem de ser capaços de treballar amb les universitats” per incorporar noves generacions acabades de llicenciar. I fer-ho fins i tot des del mateix Col·legi Oficial de Secretaris i Interventors. En paral·lel, el Govern català negocia amb l'Estat la reforma de l'Administració, ja que és un problema que afecta totes les comunitats.

Horizontal

Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC)

Ay. Barcelona

Que els llocs de treball d'habilitació nacional els ocupin funcionaris interins també genera problemes, ja que el grau de coneixement sobre una matèria de la complexitat dels pressupostos municipals no és el mateix. “Impulsar reformes des de les universitats, des de les diputacions o a les escoles d'administració pública facilitaria molt el funcionament del sistema”, assegura Bellver.

Els alcaldes, especialment els dels municipis més petits, “estan angoixats”, reconeix Bellver, ja que estan obligats a complir amb la normativa i aprovar els comptes generals, la qual cosa no poden fer si no compten amb interventors o secretaris. A més, subratlla, “existeix el risc de no poder accedir a determinades subvencions”.

Borses d'interins

Sovint, segons el responsable del Govern, es dona el cas que un secretari ha d'atendre a quatre municipis diferents, “la qual cosa complica la gestió local”. Per això una de les apostes passi per la creació de borses d'interins a què els municipis puguin accedir per cobrir provisionalment les places clava, “però tot i així, aquestes borses són insuficients”, apunta.

Un contratemps afegit en aquestes seleccions són les convocatòries que realitza l'Estat, les resolucions de destinació del qual han sortit recentment.

“Ser funcionari ja no és un atractiu com ho era abans”, reconeix el director general de l'Administració Local, malgrat que siguin feines que garanteixin una estabilitat econòmica i laboral. “Ara aquell valor no es veu igual des de la joventut, i si, a més, no hi ha un coneixement rellevant de la professió i les facultats no el faciliten, el problema és més gran”.

Amb tot, l'aposta que siguin les diputacions o els consells comarcals les administracions que agafin les regnes per contractar funcionaris habilitats és la solució més plausible que estudia el Govern català

Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...