La Veronal s’inspira en Rodoreda per a la inauguració de la temporada del TNC

Temporada 25-26

“És el moment que les dones ens apropiem del nostre relat”, afirma Portaceli

Presentación nueva temporada TNC

Foto de la família artística de la pròxima temporada del TNC 

Mané Espinosa

Quan arriben als jardins del TNC, els assistents a la presentació de la temporada 25-26 reben la corresponent bossa, que aquest any és de color lila, com el programa. A la sala de pintura, el públic queda inundat per un munt de focus que projecten una llum lila. El mateix color que la pantalla i l’escenari. Si Carme Portaceli ha marcat la direcció artística amb un paper destacat de les dones en tots els àmbits, aquesta temporada 25-26 arriba al zenit: “És el moment d’apropiar-nos del nostre relat”, declara en la presentació. “Perquè més enllà de la paritat, el que volem és parlar de les dones i poder explicar la nostra visió del món”.

I per començar, tota una declaració d’intencions amb La Veronal de Marcos Morau, una de les més prestigioses companyies de dansa del món, amb una obra inspirada en La mort i la primavera, de Mercè Rodoreda. Tot fa presagiar que la confluència d’aquests dos monstres de la cultura del nostre país oferirà “un poema visual meravellós”, vaticina Portaceli. A l’agost es presentarà a la Biennal de Dansa de Venècia, la primera vegada que el TNC assistirà a aquesta cita.

Sagarra, Cunillé, Carrió, Dueso i Díez Quintanilla, entre els autors catalans representats

Però això només és el principi, perquè la nova temporada aplega 32 espectacles, entre els quals hi ha 7 produccions, 19 coproduccions i 6 companyies convidades. Entre les produccions, Xavier Albertí recupera un dels textos de referència de Sagarra, La corona d’espines, i Carlota Subirós fusiona tres tragèdies gregues a Èdip & Antígona. La novel·lista Sara Strid­sberg serà present amb Dissection d’une chute de neige, dirigida per Christophe Rauck.

La nova col·laboració de Michael De Cock i Carme Portaceli se centra en el personatge de Maria Magdalena, “símbol de les dones esborrades al llarg de la història”, manifesta la directora. L’obra farà gira internacional, com aquest any Anna Karènina, en els dos casos amb Ariadna Gil. Portaceli també dirigirà l’òpera Bovary, de Michael De Cock i Harold Noben, a partir de Flaubert.

L’autoria catalana també està representada amb Lluïsa Cunillé, que estrenarà Boira; Pau Carrió, que presentarà La reina lloba, a partir d’un dels personatges femenins més citats a les obres de Shakespeare, Margaret d’Anjou, i també s’hi estrenaran Jambo Bwana, de Manuel Dueso; El sonall, de Projecte Ingenu; Nascuts lliures, de La Conquesta del Pol Sud; i Tarsius, de Lara Díez Quintanilla, que també participa a Batecs, amb Ariana Ruglio, Alba Florejachs i Nídia Tusal.

Lee también

Entre les peces de dansa, el TNC acull espectacles de Sol Picó, Peeping Tom, Vero Cendoya i Lali Ayguadé. I Raimon Molins, amb la sala Atrium, estrenarà La filla de l’aire, sobre la història de l’estrella de la dansa Roseta Mauri.

La consellera de Cultura, Sònia Hernández, es va congratular perquè “el TNC es converteix realment en una porta al món”. “Aquesta ha de ser la legislatura dels drets culturals, perquè sigui gaudida per tothom, sigui com sigui i vingui d’on vingui”, va afegir. I recollint les paraules de Portaceli, va concloure: “Les dones ens apropiarem del relat i ho farem amb tot l’orgull del món, perquè històricament no ho hem pogut fer”. La criptogínia es va acabant.

La previsió de tancament de la temporada actual apunta a un 87% d’ocupació (un punt més que la temporada anterior) i 134.000 espectadors (2.000 més). Una quarta part és públic jove (menors de 35 anys) i actualment la mitjana d’edat és de 48 anys.

Etiquetas
Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...