Loading...

La revolució social de les botes negres

Espanyol

El projecte Els Valors de La 21, un exemple a seguir

Els jugadors de l’InfantilBmasculí, campió deltorneigVila de Aranda

@RCDE_La21

En l’època en què s’imposa la cultura del like i en què els més joves dediquen molt de temps a prendre exemples de comportament de les xarxes, l’Espanyol ha plantejat una revolució social amb un programa que pretén resintonitzar els seus jugadors i convertir-los en persones amb valors més saludables dels que els envolten en aquesta societat de la immediatesa i les aparences. Es tracta del projecte Els Valors de La 21, dissenyat per Fran Garagarza i dirigit per Michael Paule-Carres, i que s’ha fet viral després que al torneig de LaLiga Futures, millor torneig de futbol 7 nacional, se sabés que tots els jugadors del planter blanc-i-blava portaven botes negres. Sense diferències. Amb una homogeneïtat que expulsa les desigualtats i que persegueix minimitzar les diferències d’estatus entre famílies i promoure la igualtat per construir una identitat de grup. Aquesta és una de les múltiples mesures instaurades amb què es vol educar la persona abans que el futbolista per aconseguir un millor rendiment sobre el camp.

Guardar en un armari els telèfons mòbils mentre s’és a les instal·lacions esportives, ser respectuós en les publicacions a les xarxes socials, recollir el material i respectar les instal·lacions, tocar la mà de l’estàtua de Dani Jarque quan s’entra a la ciutat esportiva, tractar amb educació els àrbitres i els rivals, complir les directrius alimentàries, conèixer la història i el present del club i el seu entorn, ser humils i respectuosos a l’hora de celebrar els gols i entendre que el valor resideix en el grup, mostrar compromís en els entrenaments de millora individual o en les tasques de gimnàs, ser humils davant una suplència o un canvi o fer un cercle entre tots els jugadors després de rebre un gol. Tot compta i tot s’analitza per part dels entrenadors, que cada setmana donen un feedback a Michael Paule-Carres, figura central del projecte. “ Provem de formar la persona i l’equip perquè tots estiguem alineats i parlem el mateix idioma. Marcar accions representatives, que reflecteixen els valors definits, és una manera d’explicar com volem ser”, explica Paule-Carres.

S’expliquen i es treballen diferents valors per construir una identitat comuna com a equip

Aquest nord-americà va aterrar a Espanya el 2016 i va ser reclutat per l’Espanyol l’any 2023 com a analista. Va ser l’abril del 2024 quan Garagarza li va proposar aquest ambiciós pla per inculcar sis valors: respecte, humilitat, compromís, pertinença, resiliència i solidaritat. Cada mes es posa èmfasi en un dels valors amb sessions informatives en un auditori en les quals es persegueix que el futbolista n’interioritzi el significat per sembrar una identitat reconeixible. “Els explico què significa cada valor, perquè els juvenils els coneixen, però un prebenjamí és la primera vegada que en sent a parlar. Es tracta de donar claredat al que avaluem. M’agrada llançar preguntes sobre com juga un equip humil o un jugador amb compromís. Es llancen preguntes per arribar a un cert acord, perquè quan ells són capaços d’inte­rioritzar-ho i estan d’acord i alineats hi ha moltes més possibilitats que tot sorgeixi”, diu Paule-Carres.

Aquestes directrius no són imposicions sinó guies de comportament, i els jugadors amb millors notes són reconeguts al final del mes i al final de temporada en una cerimònia amb representants del club i les famílies. “Funciona al 100%”, assegura Paule-Carres, que considera que “donar consciència del que estem treballant i per què i treballar bé pot tenir un impacte directe en el seu benestar, fa que floreixin coses”.

Els jugadors reben notes i els millors són reconeguts, però els que no aproven no continuen al club

Aquest projecte també persegueix reconduir situacions en què els comportaments no són els desitjables. En aquests casos es tracta personalment amb el jugador i es dona tanta importància al compliment d’aquests valors que aquesta mateixa temporada l’Espanyol ha donat de baixa algun futbolista per aquesta raó. Més enllà del talent i el futbol, al planter de l’Espanyol es prioritza la identitat del grup. La pedra filosofal i la joia de la corona de la feina que es fa a La 21 .