Catalunya accelera en l’autorització de construccions d’instal·lacions renovables. Entre l’abril i el juny es va donar el vistiplau administratiu a 25 projectes, que suposen 372 MW, potència un 33% superior al mateix període de l’any passat, segons l’últim Observatori d’ Energies Renovablesde Fòrum Sella, elaborat per Opina 360 amb dades del Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) i els butlletins de les autonomies. “Amb la pujada del 33%, Catalunya destaca com una de les poques comunitats que escapen de la notable desacceleració de permisos registrada en el conjunt d’ Espanya”, apunta el director d’ Opina 360, Juan Francisco Caro. En l’agregat d’ Espanya, el primer semestre les autoritzacions cauen un 40%.
L’aprovació de construcció permet que es puguin començar a instal·lar els pròxims mesos. En la dada, serveixen d’impuls els 201 MW del segon trimestre, repartits en 13 projectes. És un 18% més que el trimestre previ. “ L’energia eòlica va ser l’encarregada d’aquest avanç de les energies verdes a Catalunya”, recull l’estudi. Fins a 134,8 MW van correspondre a l’eòlica, que el va liderar fins i tot a escala nacional. Els 66,2 MW restants són per a la fotovoltaica.
Amb 134,8 megawatts, es lideren les autoritzacions de construcció en generació eòlica
Malgrat la comparació positiva interanual o intermensual, ni el primer trimestre ni el segon s’acosten a les dades del quart trimestre del 2024, quan es van arribar als 657,2 MW.
En l’àmbit espanyol, Catalunya va ser la sisena que més potència va aprovar el segon trimestre, amb el 9% dels 2.349 MW concedits. Va liderar la potència Castella-la Manxa, amb 559,7 MW, pels 434,1 d’ Andalusia i els 364,5 d’ Aragó. Madrid va quedar davant de Catalunya amb 237,7 MW.
De tornada a terres catalanes, les autoritzacions van ser concedides per la Generalitat, ja que no van arribar als 50 MW. Per sobre d’aquesta cota, l’autorització passa a dependre del Ministeri de Transició Ecològica, recorden des del Fòrum Sella. Així mateix, es compten 273 MW en tramitació, en fase d’informació pública, segons les dades recopilades a l’informe. La potència es reparteix en 33 projectes, tots d’energia fotovoltaica.
Un altre punt en què es veu una bona evolució a Catalunya és en els projectes d’emmagatzemament, es destaca des del Fòrum Sella. Els primers sis mesos, lidera els projectes en tramitació, amb 24, i és segona per la seva potència, amb 362,5 MW, superada només per la Comunitat Valenciana.
Una vegada més, no es va concedir autorització administrativa prèvia a cap projecte. Sí que es van publicar cinc declaracions favorables en informes d’impacte ambiental per a 123,7 MW. En aquest front, es va desestimar una planta fotovoltaica de 12,2 MW per una declaració desfavorable, especifica l’estudi.
