Ara que la Fundació Miró de Barcelona celebra els cinquanta anys d’existència i que ja vam veure l’exposició Miró-Picasso, emmarcada en els fastos del cinquantenari de la mort de Picasso (1973) i organitzada conjuntament per la mateixa fundació i també pel Museu Picasso, dues institucions amb les quals tots dos pintors van deixar la seva empremta en aquesta ciutat, Barcelona, que sens dubte els va marcar, potser seria el moment de recordar la relació de Joan Miró amb Pierre Matisse, el fill petit del pintor Henri Matisse, que va ser galerista a Nova York i el marxant que, en bona part, va fer el prestigi internacional de Miró.

Miró es va llaurar la fama al mercat americà gràcies a un Pierre Matisse entusiasta que, òbviament, va explotar el filó tant com va poder. I si Miró va ser el vaixell insígnia de la seva galeria, no s’ha d’oblidar que també va exhibir i va comercialitzar el seu propi pare, Marc Chagall, Giacometti, Balthus o Leonora Carrington, entre molts d’altres.
El Matisse realment important a la vida de Miró va ser Pierre, el fill petit d’Henri
La connexió mediterrània i l’ús del color, fins i tot un cert primitivisme simbolista, van permetre una exposició Miró-Matisse ( Henri) que va organitzar de nou la Fundació Miró juntament amb el Musée Matisse de Niça. Però ni tan sols aquí no es va destacar prou el paper de Pierre Matisse com el marxant que va ser. Hi ha una edició francesa, del 2019, de la correspondència entre el pintor i el galerista: Pierre Matisse et Joan Miró. Ouvrir le feu. Molt útil per seguir l’entramat d’exposicions, vendes i diners entre ells, juntament amb notes més personals i parts de la creació i l’evolució del pintor, fins i tot amb Pilar Juncosa, la dona de Miró, present en la relació i el tracte de tots dos.
Des del 1934, Pierre Matisse va ser l’agent de Joan Miró a l’altra banda de l’Atlàntic. I va ser el mateix Pierre qui, el 1934 –precisament–, va presentar Miró i Henri Matisse i va fer una coneguda fotografia de la trobada. Henri era vint-i-tres anys més gran que Miró, però els va reunir un fill que va saber apreciar el valor del seu art i també posar-hi preu. No se li pot demanar més a un marxant . El Matisse realment important a la vida de Miró va ser Pierre. Que també va ser qui, segons la llegenda, li va aconseguir a Pilar una nevera. Al final, les coses de menjar també dibuixen i emmarquen l’art. Per bé que no s’acostumin a retratar.