Benjamin Netanyahu: “Si volguéssim un genocidi, l’hauríem fet en una tarda”

Orient Mitjà

El primer ministre israelià resisteix la pressió i defensa el pla d’envair Gaza

TOPSHOT - Israel's Prime Minister Benjamin Netanyahu gives a press conference at the Prime minister#{emoji}146;s office in Jerusalem on August 10, 2025. Netanyahu said on August 10 that his government had no plans to occupy Gaza, while vowing to create safe corridors for aid. (Photo by ABIR SULTAN / POOL / AFP)

Netanyahu ahir davant la premsa; el rètol diu: “Obreels ulls a les mentides deHamàs”

ABIR SULTAN / AFP

La pressió internacional i l’oposició interna no fan efecte en el primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, que ahir va defensar el pla per ocupar el que queda de Gaza. “El nostre objectiu no és ocupar Gaza. El nostre objectiu és alliberar Gaza, alliberar-la dels terroristes de Hamàs”, va dir Netanyahu als periodistes estrangers en una conferència de premsa diumenge. “Al contrari del que diuen les falsedats, aquesta és la millor manera de posar fi a la guerra”.

L’ofensiva passa per enviar les seves tropes al centre de l’enclavament palestí, on resideixen els més de dos milions de gazians que han estat desplaçats de manera sistemàtica durant gairebé dos anys de setge. Netanyahu pretén, amb aquesta maniobra, acabar amb el control de Hamàs sobre la franja i imposar un govern tutelat pels països àrabs.

Ha reiterat diverses vegades que no vol annexionar políticament la regió a Israel, tot i que també ha rebutjat les peticions d’altres governs a la creació d’un Estat palestí. Tampoc no acceptaria l’ Autoritat Nacional Palestina, independent del grup armat, com a possible alternativa al control de Hamàs.

En aquest sentit, el primer ministre va dir ahir que permetre als palestins tenir la seva pròpia nació “és convidar a una guerra futura i a una guerra segura”, una cosa a què avui dia, va afegir, “el públic israelià s’oposa enèrgicament”. “Els palestins no volen crear un Estat. Pretenen destruir-lo. Per això es van oposar al moviment nacional jueu per crear estats, anomenat sionisme”, va afirmar Netanyahu.

Aquesta mesura té el suport, entre d’altres, d’ Espanya, que ja reconeix l’ Estat palestí. Fa unes setmanes el primer ministre britànic, Keir Starmer, també va plantejar aquesta possibilitat si Israel no accepta un alto el foc. El president francès, Emmanuel Macron, va anunciar una decisió semblant que es podria declarar en el marc de l’assemblea general de les Nacions Unides, convocada per al setembre.

“Dos milions de gazians no serien vius avui si volguéssim crear fam”, afirma a la premsa estrangera

Tot i que l’exèrcit encara no ha mobilitzat els reforços necessaris per passar a l’acció, el pla ha estat condemnat per potències estrangeres, enormement preocupades per la crisi de fam que afecta els palestins a Gaza, després que Israel interrompés l’ajuda entre el març i el maig en un intent per aïllar Hamàs. En contrast, els Estats Units han indicat la seva disposició a donar suport al seu aliat a l’ Orient Mitjà.

En aquest sentit, Netanyahu va repetir el mantra que no hi ha fam a Gaza. “Si volguéssim crear fam, dos milions de gazians no serien vius avui –va declarar–. Si volguéssim dur a terme un genocidi, l’hauríem fet exactament en una tarda. No hi ha una política de la fam; hi va haver una escassetat que necessitava ser aturada. I això és exactament el que estem fent. Pots discutir si és massa tard, però certament no hauríem d’haver arribat a aquesta situació”.

La nova campanya militar tampoc no té una gran acceptació dins la societat israeliana. La policia ahir va reprimir amb força les manifestacions a Tel-Aviv, que han omplert els carrers durant els últims dies per demanar el final de la guerra i el retorn dels 20 ostatges vius que encara queden segrestats dins de l’enclavament. Un grup d’activistes va irrompre en directe al plató d’un programa del Canal 13 israelià portant samarretes amb el missatge “Atureu la guerra”.

El Consell de Seguretat de l’ONU va condemnar dissabte la decisió d’Israel d’aconseguir el control de la franja i va
afirmar que el país “corre el risc de violar el dret inter­nacional humanitari” i que posa en perill la vida dels ostatges. L’organització va instar Israel a “revocar urgentment aquesta decisió i no aplicar-la” i va advertir, a més, que això agreujaria la situació humanitària a Gaza i acceleraria la fam al territori.

“Els nens estan morint d’inanició”, va assenyalar el comunicat. “La fam és tan extrema que civils desesperats s’arrisquen a morir als punts de distribució d’ajuda per alimentar les seves famílies”. Es tracta d’“una crisi provocada per l’ésser humà, i per això es necessita una acció urgent per posar fi a la inanició i augmentar dràsticament l’ajuda que entra a Gaza”, segons el Consell.

El Consell de Seguretat de l’ONU diu que Israel “corre el risc de violar el dret humanitari”

També va instar les dues parts a aconseguir “un alto el foc immediat i permanent, l’alliberament de tots els ostatges i avançar amb urgència en els esforços per arribar a una solució de dos estats”.

Etiquetas
Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...