Trobo que la nova llei antitabac ha estat rebuda amb poc soroll. Fa només vint anys, la llista d’espais on prohibeix fumar hauria provocat un rebombori digne de la revolta de la Jamància, la més virulenta de les bullangues. Però la campanya de conscienciació antitabac ha estat tan eficaç que ara trobem natural que l’aire lliure sigui lliure de fum. Encara recordo com em va tocar la pera quan van prohibir fumar dins dels ascensors. En aquella època es fumava als avions, a cal metge, a la sala d’espera dels hospitals, a la universitat i a la biblioteca de l’Ateneu, i no hauríem imaginat una sobretaula sense poder fumar a l’hora del cafè (copa i puro).

Ara la prohibició surt portes enfora. Abasta parcs infantils, zones esportives, estacions de transport, concerts a l’aire lliure i, alerta, les terrasses. Quan es va prohibir fumar a l’interior de bars i restaurants, les terrasses van colonitzar els carrers i les places. Primavera i estiu, però també durant la tardor i l’hivern. Els fabricants d’estufes es van fer la barba d’or, els tendals es van enrobustir, el mobiliari efímer va canviar i el PVC permeté una arquitectura híbrida que tendeix a l’interiorisme de les tribunes.
La prohibició de fumar a les terrasses tindrà conseqüències imprevisibles
Tota aquesta evolució la van provocar els fumadors, entossudits a continuar fumant a l’hora dels cafès (o de les copes) sense haver-se d’aixecar de la cadira. Fins i tot en terrasses sense estufa ni gaire protecció contra les inclemències del temps hi ha fumadors heroics que entomen la fredorada amb el nas vermell i el cigarret a la boca.
D’aquests nous hàbits ens n’hem beneficiat els que ja no fumem. Val a dir que les terrasses estan sobrevalorades. A l’hora de menjar, sigui hivern o estiu, sempre és millor una taula dins que no pas a cap terrassa, per protegida que estigui. Qui vulgui menjar fora, que se’n vagi d’excursió i faci pícnic. Per això, els que sempre hem pogut trobar lloc a les taules interiors que deixen lliures els fumadors ara estem preocupats. Si, finalment, la nova llei antitabac tira endavant i no els permeten fumar a les terrasses tornaran a voler ocupar les millors taules, que són les interiors. Qui voldrà entomar el fred a l’hivern i la calorada a l’estiu sense l’incentiu de molestar els veïns de taula tirant-los el fum a la cara?