Un exgihadista a Nova York

Ahmed al-Xaraa

Ahmed al-Xaraa esdevé el primer president sirià que assisteix a l’Assemblea de l’ONU en sis dècades

Syrian President Ahmed al-Sharaa listens during the General Debate of the United Nations General Assembly at the UN headquarters in New York City on September 23, 2025. (Photo by ANGELA WEISS / AFP)

Ahmed al-Xaraa ahir al’Assemblea Generalde l’ONU

ANGELA WEISS / AFP

Ahmed al-Xaraa ja no és un enemic en cerca i captura d’ Amèrica. L’exrebel i líder de l’ Organització per a l’ Alliberament del Llevant (HTX, per les sigles en àrab) ha passat, en menys d’un any, de comandar un grup d’antics combatents islamistes al nord-oest de Síria a passejar-se per Nova York i fer un discurs a l’Assemblea General de las Nacions Unides.

És la primera vegada que un president sirià assisteix al fòrum de líders mundials en sis dècades: des del 1967, abans de l’inici de la dictadura de Hafiz al-Assad, continuada pel seu fill Baixar fins al desembre de l’any passat. El règim, subjecte a estrictes sancions i aïllat internacionalment, es va desplomar en tan sols 12 dies i va acabar amb la fugida d’ Al-Assad a Moscou, on roman sota la protecció de Vladímir Putin.

L’antic director de la CIA David Petraeus es va declarar “fan”d’Al-Xaraa tot i el seu passat com a combatent

Després d’aquella ofensiva llampec, els islamistes d’HTX –una escissió d’ Al-Nusra, la branca siriana d’ Al-Qaida– es van instal·lar al palau del Poble de Damasc. Al-Xaraa va canviar l’uniforme de milicià per vestit i va abandonar el seu antic nom de milicià, Abu Muhammad al-Julani.

Ara lidera els esforços per reconstruir una Síria devastada per 14 anys de guerra civil i on la violència entre diferents sectes religioses ha segat la vida de més de 10.000 persones des que va arribar al poder
al desembre, segons confirmen dades de l’ Observatori Sirià de Drets Humans ( OSDH). Drusos, alauites i xiïtes acusen el nou exèrcit, integrat per membres d’HTX, de cometre matances amb la complicitat del nou Govern, de majoria sunnita.

Però tot això no sembla que importi als Estats Units de Donald Trump, que han abraçat el canvi polític intern de la República Àrab i li han aixecat totes les restriccions econòmiques. A Nova York, Al-Xaraa va mantenir una trobada amb el secretari d’Estat dels EUA, Marco Rubio, i va organitzar una trobada amb la comunitat siriana de la ciutat. Parlant en una cimera paral·lela a l’Assemblea General, el president sirià va afirmar que les sancions imposades al règim anterior “ja no estan justificades” i que els sirians les perceben cada vegada més com a mesures dirigides contra ells mateixos.

El moment més simbòlic de la visita, de moment, ha estat la trobada amb el general David Petraeus, exdirector de la CIA i que va liderar el 2007 el “despertar sunnita” contra les insurgències que combatien l’ocupació nord-americana, mentre Al-Xaraa lluitava a l’ Iraq contra aquelles mateixes forces. Fins al 2024, la intel·ligència nord-americana oferia fins a 10 milions de recompensa per qualsevol informació sobre el líder per la seva vinculació amb faccions gihadistes.

Tots dos van compartir escenari en una conversa pública sobre la reconstrucció i el futur de Síria. Petraeus va elogiar la seva capacitat per guiar el país en aquesta nova etapa. “Tens molts fans i jo en soc un”, va dir el militar retirat al president sirià, unes paraules que molts van interpretar com un reconeixement a la seva metamorfosi de comandant insurgent a cap d’Estat.

“Tenim una gran missió per reconstruir l’economia”, va afegir Al-Xaraa, abans de destacar que “ Síria té una força laboral diversa. Els ciutadans volen treballar, és als seus gens. Així que no es preocupin, aixequin les sancions i veuran els resultats”.

Washington, per la seva part, pressiona Damasc per tancar un acord de seguretat amb Israel durant les reunions d’aquesta setmana a Nova York, segons Reuters. Els dos països tenen disputes territorials als alts del Golan, sota ocupació israeliana des del 1967.

Recentment, els xocs entre la minoria drusa i la forces governamentals van revifar el conflicte amb els israelians, que van bombardejar diversos punts del país. Tot i això, Al-Xaraa va assegurar que les converses estan en una fase avançada i va confiar que el resultat preservi la sobirania siriana i atengui les preocupacions de seguretat israelianes.

Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...