Sonen tambors de renovació al capdavant de la unitat central operativa ( UCO) de la Guàrdia Civil, que ha posat el seu segell a les investigacions sobre els exsecretaris d’organització del PSOE José Luis Ábalos i Santos Cerdán, a les indagacions sobre la dona i el germà del president del Govern espanyol, Begoña Gómez i David Sánchez, i als informes sobre el fiscal general de l’ Estat, Álvaro García Ortiz. I els moviments no tenen res a veure amb “apaivagar” –tal com va denunciar la setmana passada el Partit Popular al Senat– la unitat anticorrupció, sinó amb els relleus per ascens que cada any tenen lloc a l’institut armat.
El Partit Popular acusa el Govern central d’intentar “apaivagar” la unitat que investiga Ábalos i Gómez
El coronel Rafael Yuste, que dirigeix l’ UCO des del juny del 2023 després que el seu antecessor al càrrec ascendís a general de brigada, ha acabat el curs que el capacita per ser general, per la qual cosa podrà optar a una vacant al generalat. A Interior, segons confirmen fonts ministerials, es preparen per a aquest escenari imminent amb l’estudi de candidats per dirigir el vaixell insígnia de la Guàrdia Civil.
Avui es fan efectius els cessaments que deixen dues places lliures a dalt de tot de la Guàrdia Civil
Avui mateix es fan efectius els cessaments del general de brigada Francisco Javier Sánchez Gil, fins ahir al comandament de la direcció de serveis tècnics, a Madrid, i el del també general de brigada Arturo Prieto Bozec, al capdavant de la Guàrdia Civil a la Comunitat Valenciana. Tots dos passen a la situació de reserva per complir quatre anys de permanència a l’ ocupació de general de brigada, tal com es recull als cessaments signats pel titular d’Interior, Fernando Grande-Marlaska, el 10 d’octubre.
El cap de l’UCO ha de decidir si opta a una vacant, una vegada que compleix tots els requisits
És a dir, dues vacants lliures que obren un procés d’ascensos que competeix a Interior –amb el vistiplau de Defensa–, a proposta de la directora de la Guàrdia Civil, Mercedes González. El coronel Rafael Yuste compleix tots els requisits formals per pujar un esglaó a l’escalafó de la Guàrdia Civil, segons confirmen fonts policials. No només ha acabat els cursos obligatoris, sinó que suma altres mèrits –a més d’haver estat al seu dia el primer de la seva promoció– que el situen en una posició privilegiada per ascendir.
Interior es prepara per al canvi amb l’estudi de candidats davant un possible relleu al desembre o al gener
Per tant, el botó verd per activar el relleu és ara mateix en mans del coronel Yuste, que segons fonts del seu entorn no porta gens bé algunes informacions que parlen d’“una puntada de peu cap amunt” per part del Govern central per poder emprendre una remodelació a l’ UCO. Yuste és conscient que les oportunitats per ascendir als càrrecs més alts de la Guàrdia Civil no es poden deixar escapar, comenten les mateixes fonts. Tot i això, tem que el grapeig polític que s’està fent sobre la qüestió enteli el seu notable historial. Però tot depèn d’ell: la petició d’ascens a general ha de partir del mateix interessat. Cal veure si li quadra cap de les dues places vacants a la Comunitat Valenciana o a Madrid; a Madrid és on ara exerceix la seva tasca, per la qual cosa no s’hauria de traslladar.
La mateixa fórmula amb què Yuste va arribar a l’ UCO –però sense denúncies de voler emmordassar la unitat– es pot repetir. Alfonso López Malo va ascendir a general de brigada per ocupar el comandament de la direcció de policia judicial. Un moviment, previ que explotessin els casos de presumpta corrupció que estan entelant el Govern central, que llavors no va ser gens polèmic. Tampoc no havien sortit a la llum les maniobres de l’anomenada lampista del PSOE per buscar informació contra el cap del departament de delinqüència econòmica de l’ UCO, Antonio Balas.
Les pròximes setmanes s’obrirà la convocatòria a què podran optar també candidats que l’any passat es van quedar sense el seu ascens. Un òrgan col·legiat establirà una llista en ordre de puntuació, que és elevat a la direcció de la Guàrdia Civil. Aquesta proposta es trasllada per a la signatura al ministre de l’Interior, que no està obligat a complir l’ordre proposat pels uniformats. Però si no tria els més ben situats, ho ha de justificar. Aquesta falta de justificació va acabar donant la raó al coronel Diego Pérez de los Cobos en la seva batalla contra Marlaska als tribunals. Pérez de los Cobos es va jubilar sense ser general. Una cosa que ningú no pensa que passi amb el coronel Yuste, a qui totes les fonts consultades situen al cap dels rànquings d’ascens.
La burocràcia pot situar el nomenament al desembre o al gener, però a Interior no volen parlar ni de calendaris ni de travesses, malgrat que des d’algunes associacions de la Guàrdia Civil enfrontades s’està intoxicant amb possibles candidats sense cap base. De moment, l’argumentari per contrarestar els atacs per part de l’oposició continua passant per la idea que aquest Govern “no instrumentalitza” les forces i cossos de seguretat per “espiar el contrincant polític ni destruir proves de corrupció”.
