Una autora ucraïnesa porta Putin a la Haia a Temporada Alta

Estrena teatral

Girona estrena dissabte la sàtira sobre la tirania ‘The Hague’

Una imatge de 'The Hague'

Una imatge de 'The Hague', de Sasha Denisova, dirigida per Galin Stoev al festival Temporada Alta 

Temporada Alta

Com si fos Alícia al País de les Meravelles, però travessant l’infern, la dramaturga ucraïnesa Sasha Denisova s’ha imaginat a The Hague una nena de 13 anys que somia el judici de Vladímir Putin al Tribunal Penal Internacional de la Haia. Un judici que difícilment arribarem a veure, malgrat l’ordre de detenció contra el president rus del març del 2023.

“Coneixem molt poc el teatre búlgar i Temporada Alta feia temps que volia portar aquest espectacle al festival gironí –explica el director Narcís Puig–, perquè la magnitud del muntatge ho feia inviable. Ara, gràcies a la gira internacional que compta amb el suport del Ministeri de Cultura búlgar, es podrà estrenar a l’Estat, al teatre Municipal de Girona, aquest dissabte”.

“La vaig fer per al públic europeu, perquè no coneixeu realment aquests criminals”, declara Sasha Denisova

I per què hi ha darrere Bulgària, si la dramaturga és una ucraïnesa que vivia a Polònia? Doncs perquè el director teatral Galin Stoev és búlgar i quan la majoria dels seus conciutadans van donar suport a la invasió russa d’Ucraïna, va sentir “una reacció violenta” que el va espantar, i també es va adonar que “no sabia res del teatre ucraïnès”.

“Vaig contactar amb Denisova, que vivia a Polònia i treballava amb refugiats ucraïnesos –continua Stoev–, i em va explicar que estava treballant en aquest judici a Putin. Ja feia anys que jo vivia a Bèlgica i França, i la vaig muntar en búlgar per aquesta mena de síndrome d’Estocolm que tenen els búlgars amb Moscou”.

Lee también

Amb el suport “sorprenent” del Teatre Nacional de Bulgària, el director va poder muntar The Hague en un període rècord de dos mesos. “Aquest text més que una obra és un constructe que et dona un espai per experimentar i reflexionar. Hi ha deu persones a l’escenari que representen persones reals, properes a Putin. Gent que es dedica a robar, polítics i periodistes corruptes... I els col·loquem en un lloc on potser no seran mai. Però amb el teatre necessitem trobar un espai perquè aquesta justícia s’esdevingui”, raona.

Denisova explica que va escriure l’obra el primer any de la guerra: “La vaig fer per al públic europeu, perquè penso que no coneixeu realment aquests criminals. L’objectiu era explicar-vos a quina mena de personatges ens enfrontem, els assassins més alts. Són ximples, però són perillosos”.

L’autora detalla l’artefacte teatral que fa servir: “El meu objectiu era mostrar-los graciosos, en la tradició medieval europea. És una sàtira sobre la tirania i alhora és un documental, perquè aquests criminals parlen amb citacions documentades. Ara que Ucraïna s’ha d’enfrontar a les condicions de Putin i Trump és un moment històric que encara dona més sentit a la representació que es veurà aquest dissabte a Girona”.

Etiquetas
Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...