La líder opositora veneçolana María Corina Machado, premi Nobel de la Pau 2025, no va arribar a temps a Oslo dimecres per rebre el guardó a la cerimònia de lliurament –la seva filla el va recollir en nom seu–, però va aterrar a la capital noruega ahir a la matinada i va pronunciar frases rellevants en rodes de premsa i en una visita a l’ Storting, el Parlament del país escandinau. Les activitats a Oslo van constituir la seva primera aparició pública des del gener.
La dirigent conservadora de 58 anys, que ha viscut amagada al seu país des de l’agost del 2024, després que Nicolás Maduro s’autoproclamés vencedor de les eleccions presidencials, va afirmar que té “l’esperança que Veneçuela tornarà a ser lliure” i que els veneçolans convertiran el país en un “far d’esperança, una oportunitat per a la democràcia”. Ho va dir en una primera roda de premsa amb el primer ministre noruec, el laborista Jonas Gahr Støre, que va lamentar que “al món hi ha cada vegada més autocràcies i menys democràcies; aquesta és la tendència, desafortunadament”.
Més tard, en una segona roda de premsa amb el president del Comitè Nobel noruec, Jørgen Watne Frydnes, l’opositora al chavisme va eludir respondre si dona suport a una intervenció militar nord-americana a Veneçuela, com ha esbombat el president dels Estats Units, Donald Trump, diverses vegades. Machado va dir que “les accions del president Trump han estat decisives per arribar al punt on som ara”, en què el règim de Maduro és “més feble que mai, perquè abans es pensava que ho podia dominar tot”.
La segona compareixença davant de la premsa va ser al Grand Hotel d’Oslo, on ella s’allotja, lloc habitual d’allotjament dels guardonats amb el Nobel de la Pau, i des del balcó va complir una altra tradició dels premiats: sortir a saludar la gent que hi havia a la plaça, només que ella ho va fer dijous a la matinada i després d’haver-se perdut la processó de les torxes, un altre ritual d’aquests premis a Oslo.
“Vaig arribar tard, però així les meves paraules van ser llegides per la meva filla, Ana Corina, que representa la nova generació”, va dir amb referència als joves veneçolans, “que no han viscut en democràcia però l’han coneguda a través dels pares i els avis”, i va assegurar que Veneçuela té “la millor generació de la història i estan preparats per donar la vida per acabar la feina” que van començar ella mateixa i els seus col·laboradors.
A la primera cita amb els periodistes, i responent a una pregunta sobre si avalaria que els Estats Units envaeixin militarment Veneçuela, la guardonada va respondre que “ Veneçuela ja està envaïda per agents russos, Hizbul·lah i bandes criminals que actuen en connivència amb el règim de Nicolás Maduro”, i que aquest “flux de finançament permet sostenir el sistema de repressió”. Aleshores va demanar “ajuda als països democràtics per bloquejar els ingressos il·legals que suporten l’estructura delictiva del règim”.
La dirigent promet a Oslo que tornarà al seu país per portar el premi: “Veneçuela tornarà a ser lliure”
María Corina Machado es va desplaçar a Oslo després de més d’un any de viure amagada a Veneçuela, després de ser inhabilitada per presentar-se a les eleccions presidencials del juliol del 2024. L’autoritat electoral i el màxim tribunal veneçolans van declarar vencedor Maduro, però els observadors internacionals i l’oposició afirmen que el seu candidat, l’exdiplomàtic Edmundo González –que va encapçalar la candidatura després de la inhabilitació de Machado i que dimecres era a la cerimònia de lliurament del Nobel–, va guanyar àmpliament. L’oposició va publicar els recomptes de vots com a prova de la victòria, mentre que Maduro no ha fet mai públiques les actes.
“He vingut a rebre el premi en nom del poble veneçolà i el portaré de tornada a Veneçuela en el moment oportú”, va proclamar Machado durant la visita al Parlament, on va ser rebuda pel president, Masud Gharahkhani.
“No diré quan ni com passarà, però faré tot el que sigui possible per poder tornar i també per posar fi a aquesta tirania ben aviat”, va afirmar, i va afegir que calia “acabar la tasca” per establir la democràcia al seu país.
Formar part de l’oposició a Veneçuela i enfrontar-se al poder de Maduro és “molt perillós; tots els que viuen a Veneçuela i diuen la veritat s’arrisquen la vida”, va advertir.
Frydnes, el president del Comitè Nobel noruec, va afegir que Veneçuela viu “un dels períodes més repressius en anys”, en què “l’objectiu ja no és omplir presons, sinó silenciar els que poden mobilitzar els altres”.
La líder opositora va acusar el règim de Nicolás Maduro de causar a Veneçuela “no només una crisi humanitària, sinó també una crisi financera, de serveis públics i de seguretat, tot alhora”. I va assegurar que l’equip d’Edmundo González, a qui sempre s’ha referit com “el president”, i ella mateixa tenen “els plans i els equips a punt per prendre el control des del primer dia” quan Maduro caigui.
“Veneçuela ja està envaïda per agents russos, Hizbul·lah i bandes criminals”, diu del règim chavista
La nova premi Nobel de la Pau va confirmar a Oslo que havia rebut ajuda dels Estats Units per poder sortir de Veneçuela i desplaçar-se a Noruega, i va agrair el gran nombre de persones implicades en la sortida, si bé no va voler donar detalls sobre l’itinerari ni els mètodes.
Segons la reconstrucció del diari The Wall Street Journal , Machado, disfressada i amb perruca, es va desplaçar amb dos acompanyants des de Caracas fins a un poble pesquer, des d’on el grup va navegar en una embarcació fins a l’illa neerlandesa de Curaçao, al mar Carib. D’allà va volar primer a un aeroport dels Estats Units, per fer-hi una escala tècnica, i després a la capital noruega. Machado va donar les gràcies a “tots els homes i les dones que han arriscat la seva vida perquè jo pugui ser aquí avui; algun dia ho podré explicar, ja que certament no els vull posar en perill ara”.
