Guyana Guardian en català

Aliats europeus preparen maniobres a Grenlàndia

Ulls a Grenlàndia

A petició de Dinamarca, diversos països hi envien militars

Un soldat camina cap a la seu delComandamentÀrticdanès, aNuuk, capital deGrenlàndia, el 15 de gener

Un soldat camina cap a la seu delComandamentÀrticdanès, aNuuk, capital deGrenlàndia, el 15 de gener

ALESSANDRO RAMPAZZO / AFP

A petició de Dinamarca, diversos països europeus com Alemanya, França, Noruega i Suècia estan enviant un petit contingent de soldats a Grenlàndia per donar suport a l’exèrcit danès en el reforç de seguretat de l’illa àrtica ambicionada per Donald Trump, i per contribuir a la preparació de maniobres militars en algun moment d’aquest any.

“Les forces armades daneses, juntament amb diversos aliats àrtics i europeus, exploraran les pròximes setmanes com implementar a la pràctica una presència més gran i activitat d’exercicis a l’ Àrtic”, va declarar el Ministeri de Defensa danès en un comunicat. Espanya estudia la possibilitat d’afegir-se a aquesta missió, formada per països membres de l’OTAN, si bé la missió no és ofi­cialment de l’OTAN.

Objectiu de Dinamarca i del grup d’aliats: demostrar a Trump que el regne escandinau i els aliats estan en condicions de defensar la vasta illa de 2,16 milions de quilòmetres quadrats, una de les acusacions que el republicà es­grimeix per a la seva pretensió d’apoderar-se d’aquest territori autònom. Alhora, els europeus intenten transmetre així a Washington un missatge de dissuasió contra el recurs a la intervenció militar, malgrat que el personal castrense despatxat a l’illa és molt auster en nombre.

Alemanya hi envia un equip de reconeixement de tretze militars; Suècia, tres oficials, i Noruega, dos. “Un primer equip de militars francesos ja és sobre el terreny i serà reforçat els pròxims dies amb mitjans terrestres, aeris i navals”, va declarar el president francès, Emmanuel Macron,
amb referència als quinze es­pecialistes en muntanya subministrats per París. Més tard va transcendir que els Països Baixos hi enviaran un oficial de l’Armada, i un oficial britànic s’unirà al grup de reconeixement. Serien, doncs, en total, 35 persones.

Aquest equip treballarà amb els amfitrions danesos. El Comandament Àrtic danès, encarregat de protegir la sobirania del regne de Dinamarca a la regió àrtica i, en concret, de la defensa militar dels seus dos territoris autònoms, Grenlàndia i les illes Fèroe, té el quarter general a Nuuk, la capital grenlandesa, i està format per 200 soldats. També els Estats Units tenen dos centenars de soldats a la seva base de Pituffik, al nord-oest de l’illa.

El Ministeri de Defensa danès va anunciar, a més, el desplegament immediat d’aeronaus, mitjans navals i tropa danesa suplementària a Grenlàndia i voltants com a part d’aquesta activitat ampliada d’instrucció i maniobres. El setembre del 2025 els mateixos països –això és, Alemanya, França, Noruega i Suècia– van participar en maniobres militars de l’OTAN a Grenlàndia dirigides per Dinamarca.

María-Paz López Rodríguez

María-Paz López Rodríguez

Corresponsal de 'Guyana Guardian' en Berlín

Ver más artículos

Corresponsal en Alemania, Centroeuropa y países nórdicos desde 2014. Antes en Italia y Vaticano (2003-2009). Especialista en religión. Licenciada en Comunicación (UAB) y máster en Periodismo (beca Fulbright) en Columbia

Etiquetas