Cases per viure, no per especular

Tribuna

Cases per viure, no per especular
Presidenta dels Comuns al Parlament de Catalunya

Durant temps ens han repetit que el mercat, tot sol, garantiria el dret a l’habitatge, però el cert és que ha passat tot el contrari: el mercat, tot sol, ens ha portat a una emergència habitacional cronificada, a una Catalunya líder en desnonaments, a lloguers disparats i barris que perden l’ànima perquè s’està fent fora el veïnat de tota la vida. És el dret a l’habitatge el que està amenaçat de mort, i no el dret a la propietat.

Aquesta situació va començar amb l’estafa immobiliària, va continuar amb el rescat milionari a la banca del que mai ens hem recuperat i ha acabat amb una especulació desbocada que ha convertit les cases ens els actius financers més rentables del mercat. Si a això li sumem la inacció de les administracions (PP i PSOE a l’Estat i Junts a Catalunya), que han permès que “el mercat” resolgués tot per si sol, tenim la recepta perfecta per arribar a on som: joves que no es poden emancipar ni plantejar-se formar una família; adults que han de compartir pis perquè no poden permetre’s viure sols; empreses que trossegen pisos per llogar habitacions i treure’n més rendibilitat; cues eternes i “càstings” per poder veure un pis; gent expulsada dels seus barris de tota la vida; parelles que no es poden separar perquè no poden pagar dues cases...

L’habitatge és ja el principal motor de la desigualtat i la potència amb la que avança és més imparable cada dia que passa.

Els Comuns ho tenim clar: s’ha de garantir el dret a l’habitatge. El mercat ja no pot resoldre res. És voraç i depredador. Cal intervenir a curt i a llarg termini. És urgent regular-lo: posant límits, fent complir la llei sancionant aquells qui se la salten, que són legió, i corregint les disfuncions del model que ha convertit les nostres ciutats en espais reservats a les elits i les rendes altes. I a llarg termini: construir, construir, construir; i rehabilitar, rehabilitar, rehabilitar. Hem d’assolir un parc públic i assequible de lloguer fins a complir l’objectiu del 15% d’habitatge social en vint anys.

Tenim clar que el mercat depredador no té res a veure amb la propietat privada de la gent comuna, té a veure amb l’oligopoli rendista que acapara habitatge com a inversió. El petit propietari és un supervivent d’aquesta gran bèstia acaparadora de cases i destructiva de drets.

Les dades són eloqüents: sis de cada deu compres a Catalunya es tanquen al comptat, sense hipoteca; i l’1,3% dels propietaris (els que tenen més de deu habitatges) acumula el 24,4% de tot el parc de lloguer. Ningú amb un sou normal pot competir amb això. I quan els fons compren edificis sencers per convertir-los en lloguers de temporada, coliving o apartaments turístics, es destrueix la possibilitat de projectar, d’emancipar-se, d’arrelar-se.

D’aquí neix la nostra proposta de llei per limitar les compres especulatives a Catalunya amb una premissa molt bàsica: una casa, una família. Excepcions raonables: una segona residència en un altre municipi; la compra per a un familiar directe; i els edificis complets amb una obligació clara de destinar els habitatges a residència habitual i respectar el preu del contracte anterior o l’índex de referència.

El dret a la propietat no es trenca: tothom podrà comprar-se una casa, una, per viure. Pels que tot i així es posen les mans al cap, han de saber que la mesura serà temporal (mentre duri l’emergència habitacional) i aplicable només a zones tensionades. I no serà retroactiva: qui ja té un, dos o tres habitatges, òbviament no està obligat a vendre.

Amb la proposta de llei no estem inventant res. Importem un model que s’aplica des del 2022 a Àmsterdam o Rotterdam i que ha donat com a resultat menys compres d’inversors, més primeres residències i estabilitat als barris. A més, un informe jurídic del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, elaborat pel jurista Pablo Feu, acredita la viabilitat de limitar temporalment les compres especulatives en zones tensionades. Catalunya té competències per fer-ho. Vista la magnitud de l’emergència, té també l’obligació d’actuar.

Això és el que exigim al Govern: actuar. No podem perdre més temps. Cases per viure, no per especular.

Etiquetas
Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...