Obrint camins, trencant fronteres, marcant solcs, tallant les aigües, sembrant llavors... Algunes de les dones d'aquest any que es mereixen un excel·lent corren com el llamp, d'altres treballen amb precisió lenta en un laboratori; unes cusen i teixeixen amb agulla i didal, d'altres desafien al vent, a les ones, a la nostra imaginació amb els seus escrits als nostres records infantils, amb les seves cassoles.
El símbol
Totes són lluitadores: totes i tots hauríem de ser Gisèle Pelicot, violada durant anys per desenes d'homes
Queda molt del 2024, perquè les arrels de l'esforç d'aquestes i moltes més dones ja recorren la terra i continuaran alimentant-se per continuar donant fruit. Algunes de les protagonistes volen alt, d'altres han après a planar, i n'hi ha, imparables, que ja han trencat la closca. Generacions diferents, però amb una mínima direcció. Endavant.

Aitana Bonmatí posa orgullosa amb el seu Creu de Sant Jordi l'any en què guanyo Lliga, Champions, Nations League, Pilota d'Or i el premi The Best de la FIFA

Elena Congost va quedar fora de les medalles dels Paralímpics de París 2024 i va ser desqualificada per ajudar el seu guia que als últims metres va tenir rampes.
Totes són lluitadores, totes són vencedores. Totes i tots hauríem de ser Gisèle Pelicot, violada durant anys per desenes d'homes narcotitzada pel seu marit, condemnat a la pena màxima, 20 anys, i a la resta d'agressors, que sumeixin 400 anys de presó.
La cara d'aquesta dona humiliada de totes les maneres possibles ha exhibit una fortalesa i una dignitat que bé mereixeria ser la portada de Time en comptes de la del comandant en cap dels Estats Units. Aposta fàcil.

La dissenyadora de moda Teresa Helbig, en la imatge en una presentació al maig, ha expandit la seva traça per Europa

Després d'un un frec a frec polític majúscul entre les esquerres i les dere4chas, l'exministra espanyola Teresa Ribera, s'ha convertit en vicepresidenta de la Comissió Europea
Totes les elegides són vencedores, fins i tot aquelles que, sense aconseguir el seu objectiu, van il·luminar el món amb derrotes exemplars. És el cas d'Elena Congost , tercera en la marató paralímpica de París’24 que va ser desqualificada per ajudar una fracció de segon al seu guia que als últims deu metres tenia rampes. Esperit olímpic pur.
La futbolistaAitana Bonmatí està deixant línia i creant escola com les seves companyes d'equip i selecció. Aquest any ha estat històric per a les dones en un esport tan masculí com la vela: un aplaudiment a l'equip italià comandat per Giulia Conti per guanyar la Copa de l'Amèrica, un altre per a les finalistes, les britàniques ambHannah Mills al capdavant i a l'equip espanyol, Neus Ballester, Sílvia Mas & co, per fregar la final.

L'equip d'italià de dones (i també el dels joves) es van portar els seus respectiivos tornejos en la Copa de l'Amèrica celebrada a Barcelona

Amb molt pocs recursos, l'equip femení espanyol de la Copa de l'Amèrica va vorejar la final: María Cantero (esq.), Sílvia Mas, Támara Echegoyen, Neus Ballester, Paula Barceló i Nicole van der Velden
María Pérez, or i plata en marxa a París mereix una menció especial. El seu perfil és discret i, la vida de l'atleta és així. Surten en els mitjans una estoneta cada quatre anys.
També és discreta Teresa Ribera, la flamant vicepresidenta de la Comissió Europea que va quedar enmig d'una lluita intestina, caïnita i campal entre alguns clans polítics de Brussel·les que surten molt malament a la foto.

Un monitor de televisió mostra una imatge de l'anunci del premi Nobel de Literatura a l'escriptora coreana Han Kang

L'escriptora Xita Rubert ha estat guanyadora ex aequo del premi Herralde 2024
Qui també va donar la sorpresa va ser l'escriptora sud-coreana Han Kang que es va emportar el Nobel de Literatura “per la seva intensa prosa poètica que confronta traumes històrics i exposa la fragilitat de la vida humana”. Un altre géyser literari l'ha protagonitzat per Xita Rubert, col·laboradora d'aquestes pàgines, que es va alçar fa unes setmanes amb el prestigiós Premi Herralde ex aequo amb Cynthia Rimsky.
Per la seva part el cinema ens deixa premis cantats (l'Oscar de Emma Stone), nominacions històriques (Lily Gladstone, primera nadiua americana) i l'actuacions increïbles com la de l'espanyola Karla Sofía Gascón en últim film de Jacques Audiard (és el millor) o Emma Vilarasau aLa casa a Flames.

L'actriu trans Karla Sofía Gascón, protagonista del musical 'Emilia Pérez', del director Jacques Audiard, ha revolucionat la catifa roja

Va guanyar per 'La la Land' i en l'última edició dels Oscar es porto una altra estatueta per 'Pobres ciaturas' del griego Yorgos Lanthimos
Un chapeau per a Madison Tevlin, model canadenc amb sindrome de Down i la dissenyadoraTeresa Helbig,trencant fronteres a Europa. El cert és que Europa, amb una guerra que no acaba, està una mica trencada.
La empresària ucraïnesa Olga Rudnieva proporciona pròtesi als amputats. En una altra guerra no tan llunyana, la pediatra palestina Shireen Abed ha anat esquivant la mort cuidant nens i escapant de les bombes a Gaza. Una altra doctora, l'oncòloga australiana Georgina Long, és la creadora del primer tractament contra el càncer cerebral. El 2024 és passat i futur. Hurra per totes elles.

Olga Rudnieva, empresària i activista ucraïnesa
Per dret propi
Una llista alternativa
Seria injust deixar al marge altres dones que han deixat empremta i que formen una cara B, no d'inferior rang, simplement és una llista alternativa, que complementa la de dalt.

Lily Gladstone en els premis del sindicat de productors
Hay que seguirlas en 2025...
- Lily Gladstone (foto superior) se ha convertido en la primera nativa americana en estar nominada para un Oscar
- Shin Daewe, cineasta y documentalista de Myanmar condenada a cadena perpetua por la junta militar de su país sin ninguna garantía judicial. ¿Su crimen? Comprar un dron.
- Allyson Felix: la ex velocista estadounidense, ganadora de 31 medallas (11 olímpicas) es promotora de la salud maternal de la comunidad negra en Estados unidos gracias a una beca de 20 millones de la filántropa Melinda Gates
- Kaja Kallas tomas las riendas de Josep Borrell como alta Representante de la UE para asuntos Exteriores. Antes fue la primer mujer en ocupar la jefatura de gobierno en Estonia.
- La escritora mexicana Cristina Rivera Garza ganó el Pulitzer en la sección memorias y biografía por su novela 'El invencible verano de Liliana'. El año pasado estuvo incluida en las 100 mujeres más poderosas escogidas por la BBC
- Elif Shafak, escritora turca afincada en Londres, una de las grandes voces globales contra los que no tienen voz lo ha vuelto a hacer en 'Hay ríos en el cielo' (Lumen), que explica la vida de tres seres marginales.
- Idania del Río, empresaria de la moda en Cuba es cocreadora de la primera marca independiente de ropa de la isla que vende en todo el mundo.
- La argentina Margarita Barrientos es fundadora de la Sopa de Cocina, servicio comunitario para alimentar a los pobres de las villas miseria en el país del ultraliberal Javier Milei.
- La estadounidense Mickalene Thomas es una de las artistas plásticas más importantes de los últimos años aunando pop art y denuncia racial. La Hayward Gallery de Londres le ofrece una retrospectiva en febrero.
- Londres, Tokio, Miami, Nueva York, es difícil seguir la obra de la catalana Marria Pratts, pero vale mucho la pena.