En una jornada marcada per les caigudes generalitzades de la banca a la borsa i amb un nou format telemàtic, el Santander va celebrar ahir la seva junta anual d’accionistes des de Boadilla del Monte, a Madrid. Malgrat els resultats rècord de l’any passat, l’assemblea va estar
marcat pels aranzels acabats d’imposar per l’ Administració Trump i el “molt difícil” escenari econòmic que genera, en paraules de la seva presidenta, Ana Botín.
El Santander, va dir Botín, té una “enorme fortalesa”, que és la seva diversificació internacional, cosa que li permet contrarestar en millors condicions “l’augment de la incertesa geopolítica i la volatilitat dels mercats”. “Els recents anuncis sobre aranzels reflecteixen l’augment de les tensions comercials” i l’objectiu del banc serà “ajudar els clients a fer front a la volatilitat”.
El missatge el va ratificar el conseller delegat, Héctor Grisi. “En aquests moments d’incertesa, la diversificació és de la més gran importància com a element estabilitzador”, va dir.
El Santander té presència en deu grans mercats, entre els quals destaquen els Estats Units, el Brasil i el Regne Unit, juntament amb Espanya. Des de fa cinc mesos, opera també en banca minorista als Estats Units a través d’ Openbank, que és la gran aposta pel país i que “ha superat totes les expectatives”. Al recent fòrum de Davos, el mateix Trump va elogiar en la seva intervenció a distància davant Botín la “fantàstica feina” que està fent el Santander.
Botín va avisar que els nous aranzels “afectaran l’economia, la inflació i els clients”. La previsió del Santander és que el dany a curt termini sigui més per a l’economia dels Estats Units que per a l’europea. Tot i això, “els Estats Units són un gran mercat i, encara que es desacceleri ara, les perspectives a mitjà termini continuen sent molt interessants”, va afegir.
Malgrat la incertesa, el banc va confirmar davant els accionistes els objectius per a l’any, que passen per obtenir uns ingressos de 6.200 milions d’euros i una rendibilitat del 15,7%. També aspira que la solvència se situï al 12,9%. Això no va impedir que les accions caiguessin ahir un 8%, arrossegades pel desconcert general. No hi va haver valor de l’Ibex en positiu i, dels grans bancs, les pèrdues van rondar el 10%.
La part optimista del discurs de Botín va estar relacionada amb Europa. La UE ha “de passar a l’acció” i ara es troba davant una “gran oportunitat” d’impulsar el seu creixement i competitivitat. “Fa molt de temps que no es veia tant d’entusiasme entre els inversors institucionals per invertir a Europa”, va afirmar. El gir de la Comissió Europea i el pla d’inversió d’ Alemanya expliquen el canvi d’actitud.
Va anunciar, a més, una “revisió” de les polítiques del banc en finançament de defensa perquè Europa pugui invertir en aquest àmbit.