Trump vol una treva a Gaza aquesta setmana però Qatar demana més temps

Guerra a Europa

L’escull més gran entre Israel i Hamàs és si l’alto el foc serà temporal o definitiu

Palestinians, wounded in an Israeli airstrike on a house, receive treatment at Al-Aqsa Martyrs Hospital in Deir al-Balah, central Gaza Strip, July 8, 2025. REUTERS/Ramadan Abed

Una nena a Gaza amb els familiars atesos ahir en un hospital de Deir al-Balah després que Israel els bombardegés casa seva

Ramadan Abed / Reuters

La tercera cita entre Donald Trump i Benjamin Netanyahu a la Casa Blanca va donar poca llum sobre la possibilitat d’una treva a Gaza. El sopar de dilluns (almenys el que es va poder saber), va estar marcat per intercanvis de floretes –incloent-hi la candidatura de Trump al Nobel de la Pau–, a més de perspectives de “canvi” a l’ Orient Mitjà.

Esclar que el debat sobre un alto el foc de 60 dies a l’enclavament palestí va ocupar gran espai, però públicament no va
passar d’una declaració d’intencions. En el que sí que han coincidit els dos mandataris és en la intenció d’expulsar els civils palestins de la franja, cosa que constituiria una neteja ètnica. Sense proporcionar proves, Netanyahu va arribar a assegurar que Israel està “molt a prop” d’aconseguir que “diversos països” accedeixin a rebre desplaçats forçats de Gaza.

Al marge de les posades en escena, segons el mitjà Times of Israel , el president dels Estats Units ha transmès tant a Netanyahu com a Hamàs que vol un pacte a finals d’aquesta setmana i, amb aquesta finalitat, anirà fins a Qatar l’enviat especial de la Casa Blanca, Steve Witkoff, ideòleg del pla base que s’està analitzant.

Tot i això, els anuncis des de Doha conviden a la calma. El portaveu d’ Exteriors qatarià, Majed al- Ansari, va afirmar ahir que
les negociacions “necessitaran temps”, per això “no puc donar un termini”, tot i que va destacar que els diàlegs indirectes transcorren en “un ambient positiu”.

“El que està passant ara és
que les dues delegacions són a Doha. Hi estem parlant per separat sobre el marc per a les converses. Malgrat que les negociacions encara no han començat, estem parlant amb les dues parts sobre aquest marc”, va especificar el portaveu, apuntant que volen
que “les dues parts estiguin d’acord en els principis del possible pacte”.

Netanyahu anuncia al president dels EUA que l’ha proposat per al Nobel de la Pau, en un sopar a la Casa Blanca

Durant una reunió amb periodistes a Washington, alts funcionaris israelians van donar una opinió semblant. Sense aturar-se en els punts conflictius (com l’alto el foc permanent), un d’ells va assenyalar que caldran més que uns quants dies per segellar un acord, mentre que una altra de les fonts va subratllar que entre un vuitanta i un noranta per cent dels detalls ja estan acordats.

En aquesta línia, el ministre Ze’ev Elkin, que integra el gabinet de seguretat de Netanyahu, va afirmar a l’emissora pública israeliana Khan que hi ha “una oportunitat substancial” d’aconseguir una treva, més enllà que “ Hamàs vol canviar alguns temes centrals; no és simple, però hi
ha avanços”.

Dues fonts pròximes als diàlegs van indicar a Times of Israel que l’ Estat hebreu i Hamàs havien acostat posicions en dos dels tres punts sobre els quals el grup palestí va plantejar reserves: la distribució d’ajuda humanitària durant la treva (que, com exigeix Hamàs, apartaria d’aquesta funció el grup privat Fundació Humanitària de Gaza, GHF) i la retirada parcial de tropes israelianes.

La disputa més gran continua sent, llavors, si la treva serà només temporal, com pretén Israel, o si s’inclouran garanties fermes que les negociacions continuaran més enllà dels 60 dies, fins a concretar el final de la invasió israeliana, com reclama Hamàs.

Mentre els mediadors demanen paciència, el temps apressa per als palestins de Gaza, que per dia 642 intenten sobreviure als atacs d’Israel, el seu setge alimentari i èxode forçat. Més de 60 persones van ser assassinades ahir en atacs en tota la franja –dos menors van ser tirotejats a Rafah, a prop d’un punt de repartiment de la GHF– i l’exèrcit israelià va ordenar noves expulsions a nou sectors de Khan Iunis (al sud), instant els seus residents a amuntegar-se en la petita zona costanera de Mawasi.

Les parts acosten posicions per apartar del repartiment d’ajuda la GHF i sobre la retirada parcial israeliana

El rellotge corre també per als 50 ostatges que continuen captius allà. Per enèsima vegada, els seus familiars van exhortar la coalició de Netanyahu a concloure la seva invasió i garantir un pacte per al retorn dels segrestats. I més pressió interna es va afegir ahir després que es confirmés la mort de cinc soldats per l’explosió de tres bombes instal·lades per
Hamàs en un camí al nord de Gaza. Per tot, alguns israelians es van mostrar desencisats davant la falta de missatges concrets després de la trobada entre Trump i Netanyahu.

“Teníem moltes esperances que aquesta reunió anunciés el final de la guerra i l’alliberament dels ostatges, o almenys d’alguns, que els soldats sortissin de Gaza i que cessessin els trets –va dir a Reuters Hanita Cohen, de 64 anys–. Però han passat 642 dies i continuem al llot. No entenc per què som aquí, a qui ajuda continuar a Gaza?”.

Etiquetas
Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...