Educació paralitza l’adjudicació de places a professors per un error humà

Caos a l’ensenyament

Obre un expedient informatiu per saber per què 800 places es van excloure del procés

Foto: Mané Espinosa 09/09/2024 Inicio del curso escolar 24/25 en la escuela Pau Casals de Rubí. Alumnos de 6° el primer día de clase

Aquesta situació ha generat inquietud entre els milers de docents que esperen saber la seva destinació per al pròxim curs

Mané Espinosa

El Departament d’Educació va decidir ahir paralitzar el procediment d’adjudicacions de places del pròxim curs 2025-2026 per a mestres a Catalunya –que afecta 57.000 persones– per la detecció d’“incidències no justificades” en el procediment. En concret, Educació parla d’un “error humà” que ha desembocat, fins i tot, en l’adjudicació de places a interins davant de funcionaris. Per això el departament va anunciar l’obertura d’un expedient informatiu per “aclarir” les causes de la incidència. Fonts del Govern asseguren a aquest diari que no es descarta l’obertura de futurs expedients sancionadors si es determinés que l’error no ha estat propiciat per qüestions tècniques. “800 places no han entrat al bombo”, detallaven des d’ Educació, que demanava disculpes a tots els afectats.

“No s’ha seguit la instrucció del departament que regula aquest procediment”, sentenciaven les mateixes fonts. Amb tot, està previst que el procés es repeteixi la setmana que ve. El Síndic de Greuges i els sindicats seran convidats perquè sigui “transparent”. Pel que fa a quines incidències es van detectar, les mateixes fonts assenyalen que hi havia una borsa de places (878 en concret) assignades a interins que haurien d’haver anat a funcionaris, cosa que “invalida tot el procés, perquè quan es mou una plaça, es mouen totes”.

Fins a 57.000 docents s’hauran d’esperar a la setmana que ve per saber la destinació definitiva

“Ho estem investigant, però en el cas que les incidències siguin per una irregularitat administrativa, depuraríem responsabilitats”, afirmaven des d’ Educació. En tot cas, esperen que la setmana que ve pugui estar tot resolt i que tots els docents ja tinguin adjudicació.

Davant aquesta situació, la consellera d’ Educació i FP, Esther Niubó, va demanar de comparèixer d’urgència davant de la comissió d’ Educació i FP del Parlament, una compareixença que tindrà lloc el proper dimarts. Així mateix, en va informar els socis d’investidura i els altres grups i va reiterar des de la conselleria les “disculpes a tots els afectats”.

Segons denuncia la Ustec, sindicat majoritari al sector, si a les llistes provisionals, publicades a començaments d’aquest mes de juliol, ja es van detectar errors, a les definitives n’han aparegut de nous.

“El que ens sembla increïble és que en cada procediment hi hagi errors informàtics”, lamentava Iolanda Segura, portaveu de la Ustec, a La Vanguardia . “Aquí passa alguna cosa. Una de dos, o els informàtics del departament no són competents o els passen malament les instruccions. Cal depurar responsabilitats. És un desastre”.

Representants d’ Educació i membres de diferents sindicats es van reunir ahir al matí en el marc de la taula sectorial per analitzar la incidència. En un comunicat posterior a la trobada, la Ustec va qualificar la situació de “gravíssima” i va exigir que “s’emetin unes disculpes públiques a totes les persones afectades i se cessin responsables immediatament”.

Afirmen que “és necessari acreditar de manera fidedigna l’error que obliga a repetir el procés” i consideren “fonamental” informar-ne formalment de manera personal tots els afectats. “No es pot permetre que hi hagi indefensió, és necessari que es puguin presentar al·legacions”, subratllaven.

Iolanda Segura, la portaveu, explicava a aquest diari que ja a les llistes provisionals, que van veure la llum a començaments de mes, “hi va haver incidències generalitzades”. Recordava que en les adjudicacions d’estiu les places s’assignen en funció dels criteris d’antiguitat, any de l’oposició i nota, i subratllava que de la mateixa manera que en les llistes provisionals, en les definitives també es van detectar errors. Per exemple, persones que tenien proposta de continuïtat en un centre, en les llistes provisionals apareixia correctament i no pas en les definitives: no els apareixia el centre assignat amb proposta de continuïtat i els designaven un altre centre. “I no només això –afegia–, la plaça de continuïtat, que en teoria hauria de cobrir una altra persona, havia desaparegut, no existia”.

També hi va haver interins queixant-se que persones amb un número més gran que ells els havien passat davant. I persones amb oposició d’estabilització que havien detectat que altres professors amb menys nota els havien avançat. “En definitiva, l’ordre de preferència es va veure alterat”, concloïa.

Etiquetas
Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...