No ho fa perquè no pot. Tornem a parlar, no cal dir-ho, de Donald Trump. Temo que a la seva incontinència verbal i narcisista s’hi ha d’afegir l’estratègia del nou liberalisme autoritari d’extrema dreta, allò de “fregir-nos a notícies”, cada dia i per tot arreu. L’objectiu és que no ens doni temps a pensar sobre el que han dit, sobre què volen fer, què fan o què diuen que faran. No donar-nos temps a reposar, prendre una posició, discutir, que se’ns rebaixi la inflor de l’insult, la sortida de to, la magnitud de la mentida. Jo acceptaria el doble d’aranzels si callés un mes. O un any. O tota la vida.

El diagnòstic és sabut. La globalització ha deixat clar i net que el funcionament de les democràcies parlamentàries liberals no pot seguir el pas del de països autoritaris amb eleccions o sense, cops d’Estat perpetrats sense tancs i sí amb urnes sense oposició i jutges sense dignitat. Homes manaires que decideixen en nom de tothom i que no s’han de sotmetre a la paràlisi de parlaments fraccionats i mitjans de comunicació mesquins. Els abusananos del pati de l’institut negocien per extorsió, decideixen per decret, evitant els parlaments i, gràcies a les xarxes, emeten directament les notícies, la propaganda, el missatge que interessa en cada moment.
Trump s’hauria de dedicar més a la família, a llegir revistes de dentistes o cuidar el jardí
El dubte és si acabarem per desconnectar de Trump, les notícies de Trump, com acabem de desconnectar dels missatges d’àudio de més de dos minuts. Si la nostra atenció pot assimilar durant quatre anys l’estrès d’anar-se’n a dormir amb l’última ocurrència de Trump, llevar-se amb tres més, dos submarins nuclears, una treva que no arriba, un càstig aranzelari al Brasil i un altre a l’Índia i un camp de golf a Escòcia. Aquest home s’hauria de dedicar més a la família, a llegir revistes de dentistes o cuidar el jardí.
Ell no callarà. Nosaltres podem silenciar-lo? Els mitjans poden filtrar-nos la meitat del que diu? O potser hem de recórrer al nostre propi arsenal nuclear: una conferència de presidents i que, de sobte aparegui el rei emèrit en una última missió pel seu país i li ordeni amb una pregunta que calli. El pot acompanyar Revilla. Per si Trump s’hi resisteix i continua parlant.