Telefónica cau a la borsa per una possible ampliació

Empreses

El mercat espera que recorri als accionistes per abordar adquisicions en el seu nou pla estratègic

Resultados de Telefonica 2024 Marc Murtra, presidente ejecutivo de Telefónica

Marc MurtrapresideixTelefónica

Dani Duch

Les accions de Telefónica van caure ahir fins a un 6% a la borsa entre rumors sobre una ampliació de capital recollits per agències internacionals com Reuters i informes d’analistes. A tancament de sessió, el retrocés es va reduir a una mica menys del 5%.

L’ampliació de capital podria servir per abordar adquisicions estratègiques com a part del pla que el grup preveu presentar abans de final d’any. El seu president, Marc Murtra, ha defensat les operacions de consolidació a Espanya i Europa, i aposta per fórmules de creixement que redueixin la bretxa tecnològica amb els Estats Units i la Xina.

“S’espera que la companyia ara passi a una fase de compres i es llanci a buscar altres operadors per enfortir els mercats”, assegurava ahir un informe d’ XTB a propòsit d’ Espanya, Alemanya i el Brasil. Per fer les adquisicions, Telefónica “necessita liquiditat”, argumenten els analistes. Ja disposa de prop de 6.500 milions, però té dificultats per elevar aquesta xifra, de manera que “no seria estrany veure una ampliació de capital”.

Una operació d’aquesta mena diluiria els accionistes de l’empresa, tret que aportessin recursos. Els principals són la SEPI, Criteria Caixa i Saudi Telecom, amb prop d’un 10% cadascun. Tots ells han vist com l’acció es revaloritzava des que van entrar a l’empresa. S’ha revaloritzat, a més, un 16% des de començaments d’any, quan Murtra va assumir la presidència.

Després de completar la venda del negoci a Llatinoamèrica, Telefónica entra ara en una fase de creixement. S’ha desprès de les filials a l’Argentina, el Perú, l’ Uruguai, Colòmbia i l’ Equador per uns 1.900 mi­lions d’euros, i ha deixat anar fre desfent-se de la coneguda com a quarta plataforma, Kernel, liderada pel hacker Chema Alonso i els projectes de la qual han estat fallits.

Murtra ha insistit en públic en la necessitat de propiciar fusions per guanyar escala en l’àmbit europeu. “Si volem empreses tecnològiques de mida gran, un canvi relativament directe és que deixem que les empreses de telecomunicacions es consolidin”, ha assegurat.

A Espanya, a Telefónica se li atribueix interès pel negoci local de Vodafone, amb què guanyar mercat després de la fusió entre Orange i MásMóvil. El propietari de Vodafone España, la firma Zegona, va arribar a pujar ahir gairebé un 3% a la borsa.

A Europa hi ha 47 operadors de telecomunicacions, però amb prou feines quatre parteixen en posició destacada per a les grans operacions. Són la francesa Orange, la britànica Vodafone, l’alemanya Deutsche Telekom i la mateixa Telefónica. En el seu nou pla estratègic, el grup espanyol vol reforçar el caràcter estratègic, cosa que passa també per invertir en defensa i seguretat.

Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...