Per què l'esport va vetar Rússia i fa els ulls grossos amb Israel?

Conflicte per Israel

El Comitè Olímpic Internacional (COI) considera que el país de Netanyahu no ha incomplert la Carta Olímpica

Decenas de personas durante una concentración contra la participación de Israel en la Vuelta Ciclista a España, a 7 de septiembre de 2025, en Vegadeo (Asturias). Se produce en la 15ª etapa de la Vuelta Ciclista a España bajo el lema ‘Fora Israel da Volta Ciclista a España’ por la participación del equipo Israel-Premier Tech, uniéndose a la ola de protestas contra la masacre en Gaza que el pasado miércoles obligó a neutralizar el final de etapa en Bilbao.

Una de les múltiples protestes dels aficionats en contra l'Israel Premier Tech 

Carlos Castro - Europa Press / Europa Press

La ministra d'Esport i portaveu de l'Executiu, Pilar Alegría, no va anar amb embuts aquest dijous a Ràdio Nacional d'Espanya quan es va referir a Israel, país a la diana pels atacs diaris a la població palestina a Gaza com a resposta a la matança del 7 d'octubre del 2023 en mans de Hamàs que va deixar més de 1.100 morts. “Les manifestacions –les que han alterat la Tornada– entren dins de la lògica. La societat ni està ni pot ser equidistant”, va avançar.

Lee también

I va ser més enllà, preguntada per si considerava que s'havia d'excloure a Israel de les competicions com va aconseguir Rússia quan va envair Ucraïna, la qual cosa es reclama per exemple en aquesta Tornada amb l'Israel Premier Tech. “m'agradaria i donaria suport que aquella decisió fos en la mateixa direcció”.

L'opinió d'Alegria no és nova. Diferents sectors, no només de la política, es pregunten per què amb Rússia se'n va anar tan exigent i en canvi es fa els ulls grossos amb Israel, si al cap i a la fi en els dos casos, i amb els matisos que existeixen, es tracta d'una invasió per la força amb la mort de població civil (també esportistes).

De moment, l'esport es posa de perfil. I, especialment, el Comitè Olímpic Internacional (COI), l'organisme que té l'autoritat més gran per mesurar aquest tipus de conflictes i la decisió del qual provoca una cascada de reaccions. Això mateix va succeir quan, el 24 de febrer del 2022, Rússia va decidir iniciar la conquesta d'Ucraïna per la regió del Donbás.

Als quatre dies, el COI va fer el primer pas. Va llançar un comunicat suggerint a totes les federacions internacionals a “fer tot el que estigui en el seu abast per garantir que cap esportista rus o bielorús no pugui prendre part sota el nom de Rússia o Bielorússia... Han de ser acceptats com esportistes o equips neutrals. No han d'existir símbols, colors, banderes o himnes”.

Entrem amb Rússia a l'annexionar zones d'Ucraïna, es va saltar la seva jurisdicció”

Pere MiróExdirector adjunt del COI

Les federacions internacionals van executar les recomanacions. World Aquatics va prohibir la seva participació en els Mundials, igual com World Athletics. L'Eurolliga va excloure els equips russos de bàsquet (CSKA i Zenit). La UEFA va descavalcar a Rússia de l'Eurocopa i de les seves competicions, i el COI va permetre la participació en París d'atletes russos i bielorussos com a neutrals: només van acudir 15. Rússia va recórrer contra la decisió al Tribunal d'Arbitratge Esportiu i, en el seu escrit, va assenyalar que Israel no havia rebut sancions per una situació que consideren similar. L'organisme va recolzar les tesis del COI. Rússia continua fora.

Pere Miró, qui fos director adjunt del COI, va explicar a aquest periodista després de París 2024 per què Rússia i Israel no es poden comparar a ulls del màxim organisme esportiu. “Vam suspendre el Comitè Olímpic Rus (COR) perquè es va annexionar a territoris que estaven en el Comitè Olímpic Ucraïnès, i això incompleix la Carta Olímpica. No entrem en les disputes entre territoris perquè si no hauríem de ser en gaires focus dels que es parla menys. Intentem que els Comitès Olímpics Nacionals (AMB) respectin les normes. Quan reconeixem un comitè va acompanyat d'un mapa que és el seu territori, és la seva jurisdicció”, es va arrencar.

En el punt 28 de la Carta Olímpica (apartat 5) es llegeix que “la jurisdicció territorial d'un AMB ha de coincidir amb els límits del país en el qual va establir la seva seu”.

“Al mapa –prossegueix Miró- que aprovem d'Ucraïna consta el Donbás. I el COR, per la qual cosa sigui, va aprovar que col·locava aquests territoris al seu mapa. I ho van fer per una decisió de la Duma. ‘Tots els atletes d'aquí són meus’, van dir. Això incompleix els acords i ha violat els drets d'Ucraïna. I per això el vam suspendre”, va afegir. I allà rau la diferència amb Israel. “El seu comitè olímpic no ha dit mai que Palestina sigui seva”, va sentenciar.

“Israel? El seu comitè olímpic no ha dit mai que Palestina sigui seva”

Pere MiróExdirector adjunt del COI

El 4 d'octubre del 2022, Rússia va ratificar les adhesions al seu territori de Donetsk, Lugansk, Kherson i Zaporiyia, i això incompleix la Carta Olímpica, que és l'únic marc en què es fixa el COI.

Fins al moment, Israel no ha annexionat oficialment cap part de Palestina. Com tampoc no ha succeït en uns altres dos conflictes similars que no han rebut sancions, com expliquen fonts d'Aministía Internacional: “L'Índia i el Pakistan lluiten per la zona del Caixmir. I Armènia i l'Azerbaidjan ho fan per la regió del Nagorno-Karabakh. Però els comitès olímpics no han engrandit la seva jurisdicció com sí que va fer Rússia. Un altre conflicte latent és el de la República Democràtica del Congo i Ruanda”.

Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...