Formació, idioma o perfil laboral: els criteris del visat per punts del PP
Immigració
Els populars fixen sis punts, que seran ampliables, per valorar la idoneïtat de l'entrada de cada immigrant a Espanya
Alma Ezcurra, en roda de premsa
El PP encara no dona per conclòs el procés d'elaboració de propostes per aportar solucions als problemes de la immigració, encara que poc a poc va donant més detalls. En aquest sentit, els populars s'han endinsat aquest dilluns en una de les seves mesures “estrella” per controlar els fluxos migratoris, que és la creació d'un visat per punts que ja està en marxa a diversos països occidents. Segons ha explicat la popular Alma Ezcurra, els criteris que es valoraran seran la formació, l'experiència, l'idioma, l'edat, la capacitat de cobrir sectors amb falta de mà d'obra i els vincles amb el país d'origen. Ara per ara són sis, però són ampliables.
En aquest sentit, Ezcurra també ha donat més detalls de quins sectors ocupacionals cal cobrir, encara que també ha matisat que s'anirà revisant anualment. En concret, ha parlat de la construcción d'habitatge, els transports, el sector primari, la salut o les cures. Respecte als vincles del país, en el PP parlen de la “col·laboració” que ofereixin els estats d'origen. Fonts de Gènova puntualitzen que això, per exemple, es pot mesurar en funció de la facilitat que donin aquells països per garantir un “retorn efectiu” dels immigrants en cas que hagin entrat de forma irregular a Espanya o siguin expulsats.
En tot cas, Ezcurra ha donat detalls, però també ha avisat que aquest mecanisme per controlar a la immigració encara està en procés d'elaboració i concreció. “Hem traçat un camí de feina. Las cosas no estan perfectament definides però he dit almenys sis criteris”, ha afirmat, evitant, ara per ara, concretar la ponderació de cada criteri.
En aquest sentit, sota aquells criteris, sembla que la immigració hispanoamericana tindrà més facilitats d'arribada a Espanya per l'idioma i el vincle amb aquells països. No obstant això, Ezcurra ha volgut negar que això vagi a ser així. “Igual una persona que parla un estupendo español no té tan bona formació per a l'ofici que estem buscant i té més punts, per la qual cosa té menos puntos perquè no reuneix la qualificació”, ha afegit.
“Tret de l'idioma i potser els vincles previs, un marroquí el pot complir exactament igual que un colombià que un xinès o que un filipí”, ha assenyalat Ezcurra.