La 31a edició del festival de cançó d’autor, Barnasants, va donar a conèixer la seva programació aquest dijous. Aquesta és la primera sota la direcció de Marçal Girbau, qui succeeix l'històric Pere Camps. No obstant això, es va voler subratllar la continuïtat amb la celebració al Centre Comarcal Lleidatà de Barcelona, un espai avui reformat on Els Setze Jutges van actuar durant els anys setanta, abans d'adoptar aquesta denominació.
Girbau ha detallat que la seva intenció era revitalitzar el festival amb una oferta més reduïda, que s'estendrà del 27 de gener al 10 de maig. En comparació amb el centenar d'espectacles de l'any anterior, enguany n'hi haurà 59. D'aquests, més de la meitat compten amb dones al capdavant, el 60% són de música en català o occità amb artistes procedents de tot el domini lingüístic, un 25% dels intèrprets tenen menys de 30 anys, i el 10% dels esdeveniments són produccions pròpies. A partir d'ara, Girbau té la certesa que “ser més exigents amb les propostes no vagi en detriment del gènere, sinó que en poc temps es consolidi la base de públic fidel i s’aconsegueixi un valor prescriptor perquè el públic respongui per la marca, com a segell de qualitat, i hi vagi sense pensar només en el cartell artístic”. “Creiem que així aconseguirem que el públic vingui a veure propostes encara que li siguin més o menys desconegudes, independentment dels noms o les modes”, va afirmar.
Dins de les novetats de la programació, ressalten quatre actuacions que celebren el gènere, iniciant-se amb la que tindrà lloc el 27 i 28 de gener al Palau de la Música, Llach. Gener 76. 50 anys, la qual rememorarà les emblemàtiques actuacions de Lluís Llach de fa cinquanta anys, comptant amb la participació de dos dels músics que van actuar originalment, Manel Camp i Santi Arisa, juntament amb les interpretacions de Joan Reig, Gemma Humet i Borja Penalba, qui també es farà càrrec de la guitarra.
Penalba likewise takes center stage, alongside Meritxell Gené, from D’un temps d’un país, who on February 26th at L'Aliança del Poblenou will commemorate the album released thirty years ago by Joan Manuel Serrat, honoring his fellow artists and poets of the nova cançó movement, Banda sonora d’un temps, d’un país, aiming to be both “un acte d’amor cap a una manera de fer cançó que ha definit un país i una cultura” and “una invitació a redescobrir les arrels de la nostra música” simultaneously.
La cantautora d'origen sicilià, Carmen Consoli, donarà a conèixer el seu nou àlbum acompanyada per l'Orquestra de Músiques d’Arrel de Catalunya.
Una altra perspectiva és la que presenta La balada d’en Solé Sugranyes, la qual el 15 de març portarà al Centre Artesà Tradicionàrius –amb qui l'ha coproduït– una òpera de cambra en memòria del militant anarquista Oriol Solé Sugranyes, mort fa 50 anys, amb composició i text de Jaume Aiats.
També hi haurà una dedicatòria especial Barnasants canta Robe Iniesta, un tribut creat arran del decés del vocalista de Extremoduro, segons Girbau, “trencar el tòpics que la cançó d’autor és només un cantautor amb guitarra i veu en un tamboret. Robe és l’exemple d’algú que feia cançó d’autor amb una estètica allunyada dels seus cànons”. Tindrà lloc el 24 d’abril a l’Aliança, amb “una desena de cantautors de casa nostra, i alguns no els hi associaríem mai, però el més important no són els noms ni els egos, en aquest cas”.
No obstant això, existeixen nombroses propostes addicionals, com la cooperació amb el Club Tenco –així com el Tradicionàrius i l’ Istituto Italiano di Cultura–, que inclou la cantautora de Catània Carmen Consoli. Ella interpretarà el seu àlbum Amuri luci no solament acompanyada dels seus músics, sinó també amb l’ Orquestra de Músiques d’Arrel de Catalunya. Entre les novetats discogràfiques figuren també el treball de Marc Parrot i el Quartet Brossa, Feliu Ventura, el retrobament amb Brams, Martirio, Cris Juanico, Fetus, Mazoni, Guillamino + LTR1V o Joan Isaac i Eduard Iniesta. A més, hi haurà actuacions d’Eduard Gener, Ariel Rot –Girbau recalca que és “un dels cantautors rockers argentins més influents de les darreres dècades”–, o la representació Gala i Ovidio en la qual Raül Refree i Aida Tarrío, integrants de Tanxungueiras, retreuen homenatge a Rosalía de Castro. També actuarà Sombra Alor, que debuta amb un projecte individual lleugerament diferent del hip-hop i la fusió que l'han fet coneguda fins ara –en formacions com Ketekalles o Tribade–, Ivette Nadal –que amb Canta als galàctics dedica un tribut a Jaume Sisa i Pau Riba–, Alosa o L’Arannà. Aquesta edició, que arriba a la seva 31a edició, aspira a ser també la primera.


