Davant la cita d’Alaska, Zelenski diu que Rússia prepara “noves ofensives”

Guerra a Europa

Moscou avança a Donetsk i intenta tallar els subministraments al bastió de Pokrovsk

In this photo provided by Ukraine's 65th Mechanized Brigade press service, recruits practice military skills on a training ground on a sunflower field in the Zaporizhzhia region, Ukraine, Monday, Aug. 11, 2025, (Andriy Andriyenko/Ukraine's 65th Mechanized Brigade via AP)

Imatge proporcionada per l’exèrcit ucraïnès que mostra soldats entrenant-se a la zona de Zaporíjia

Andriy Andriyenko / Ap-LaPresse

A tres dies de la cimera entre Donald Trump i Vladímir Putin a Alaska, el president d’ Ucraïna, Volodímir Zelenski, va acusar ahir Rússia de no estar disposada a acabar la guerra. De fet, va assegurar en un missatge a la xarxa social X que les forces russes “s’estan preparant per a noves operacions ofensives” en territori ucraïnès.

Tot i que no va explicar en quina zona hi haurà aquests “moviments”, l’asseveració de Zelenski coincideix amb un sobtat avanç de les tropes russes al front de la província de Donetsk. El web ucraïnès DeepState mostra als seus mapes que els militars russos han avançat 10 quilòmetres durant els últims dies amb l’objectiu ­–declarat– d’aconseguir el control de tota la província de Donetsk.

Els líders de la UE, sense Hongria, demanen que Ucraïna tingui “llibertat per triar el seu futur”

Les tropes russes s’han mogut en direcció a Dobropillia ( Dobropole, en rus). Aquesta petita ciutat, que tenia 28.000 habitants el 2022, l’any en què va començar el conflicte, és a l’àrea de Pokrovsk ( Krasnoarmeisk per a Rússia), un important bastió de les forces ucraïneses que els russos s’obstinen a prendre des de fa un any.

Denís Puixilin, el cap de la República Popular de Donetsk, nom que Moscou dona a la província, va assegurar la setmana passada que el cercle al voltant de Pokrovsk que controlen les forces ucraïneses s’estava encongint, i que aquestes estaven en “una situació crítica”. El Ministeri de Defensa rus va informar a començaments d’agost de la presa de diverses poblacions en diferents costats de la ciutat.

Ahir Ígor Kimakovski, assessor de Puixilin, va dir a la televisió russa que les tropes russes havien aconseguit tallar la carretera que connecta Dobropillia i Pokrovsk, una de les principals rutes logístiques per les quals Kíiv aconsegueix proveir les tropes.

La importància estratègica de Pokrovsk resideix en el fet que és el centre de subministrament més important de les forces armades d’ Ucraïna a l’est del país. Abans de la guerra, la població era d’uns 60.000 habitants. A més, després de la presa de Pokrovsk, Moscú tindria via lliure cap a les poblacions principals de Donetsk sota control ucraïnès, com Kostiantinivka, Sloviansk, Druzhivka i Kramatorsk, que els analistes russos han anomenat “les ciutats fortalesa”.

Segons explica DeepState al seu canal de Telegram, a la zona ucraïnesa “la situació és bastant caòtica”, a causa que Rússia “ha trobat bretxes en la defensa i s’hi està infiltrant més profundament, provant de consolidar i acumular forces ràpidament per a un avanç més pronunciat”.

Serguei Màrkov, politòleg afí al Kremlin i antic diputat rus, explica aquest avanç al web del Moskovski Komsomólets “pel col·lapse parcial” de les tropes d’ Ucraïna al front a causa de la falta de soldats. I assegura que és “un regal per a Putin i Trump durant les negociacions” a Alaska. El motiu és que la situació al front podria augmentar la pressió sobre Kíiv perquè cedeixi territoris a Rússia a canvi d’un acord que apunti cap a una solució al conflicte.

Però Zelenski i els seus socis europeus es manifesten aquests dies en el sentit contrari. El president ucraïnès va agrair als líders de la Unió Europa el suport que li van mostrar ahir amb una declaració conjunta de 26 caps d’Estat i de Govern. Tots excepte Hongria, el primer ministre de la qual, Viktor Orbán, és considerat el dirigent europeu més pròxim al Kremlin.

La declaració demana que la sortida del conflicte protegeixi “els interessos vitals de seguretat d’ Ucraïna i Europa”. També defensa que “el poble ucraïnès ha de tenir la llibertat de decidir el seu futur” i que “el camí cap a la pau a Ucraïna no es pot decidir sense Ucraïna”. Els signants del text demanen que qualsevol negociació “significativa” sobre Ucraïna només tingui lloc si hi ha un “alto el foc o reducció d’hostilitats” per part de Rússia. I també afirmen que les fronteres internacionals “no es poden canviar per la força”.

“Agraeixo als líders europeus el seu clar suport a la nostra
independència i integritat ter­ritorial”, va dir Zelenski a X. “ Aquest enfocament actiu de la diplomàcia pot ajudar a posar fi a aquesta guerra amb una pau digna”, va afegir el president d’ Ucraïna.

Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...