És hora de renovar els Falcon?

Moncloa

La Moncloa va descartar la substitució dels avions oficials per la impopularitat de la decisió

El Falcon 900 que trajo a Pedro Sánchez a Barcelona aterrizando ayer en El Prat

Un delsFalcon900Bque feien servir elGoverni la CasaReialper als desplaçaments

Borja Puig de la Bellacasa / EFE

L’avió Falcon 900B que transportava ahir el president del Govern central, Pedro Sánchez, a París va patir una nova avaria que va obligar els pilots a girar 180 graus i tornar a aterrar a Madrid. Els problemes tècnics no són un fet puntual a les aeronaus del 45è grup de la Força Aèria espanyola, cosa que ha portat el Govern central a estudiar-ne la substitució. Tot i això, la decisió ha quedat descartada per la seva impopularitat.

L’ús de l’avió oficial per Sánchez i els ministres ha estat motiu de xoc polític des de la moció de censura del 2018. L’oposició ha criticat reiteradament l’ús excessiu de l’aeronau oficial i, fins i tot, les Noves Generacions del PP van arribar a idear una agència de viatges fictícia anomenada Falcon Viajes, amb local propi en les proximitats de la seu federal del PSOE, a Ferraz. Però el que no s’ha abordat mai en el debat públic els últims anys és la possibilitat de renovar els aparells, una cosa que en algun moment s’haurà de produir, a causa de l’avançada edat.

Cinc dels set aparells que fa servir el Govern espanyol es van fabricar fa 40 anys i es van comprar ja utilitzats

L’Executiu, a escala interna, sí que ho ha estudiat. El primer a plantejar-ho va ser el gabinet de Mariano Rajoy. La Moncloa va arribar a sol·licitar dos pressupostos a empreses privades. El llavors ministre de Defensa,
Pedro Morenés, també va reconèixer en una entrevista haver remès a Rajoy un pla de renovació dels aparells, que ja acumulaven llavors trenta anys de vida útil. Defensa ho va considerar prou temps per abordar-ne la substitució.

Rajoy i els seus ministres ja van patir en la seva etapa alguns problemes en els desplaçaments per avaries tècniques de les aeronaus. Per exemple, el llavors president del govern espanyol es va veure afectat el març del 2014 per un problema quan tornava a Espanya procedent d’Irlanda a bord d’un Falcon 900B oficial. Els problemes durant l’era Sánchez s’han repetit, fins d’ahir.

A la Moncloa s’ha descartat abordar la renovació de la flota aèria oficial per la impopularitat de la mesura, indiquen fonts coneixedores dels plans del Govern central. El primer a rebutjar aquesta operació Renove va ser l’equip de Rajoy, que va descartar abordar una despesa així, encara que fos a través d’un lloguer. Després de la moció de censura i l’arribada de Sánchez a la Moncloa, la màxima s’ha mantingut i l’ Executiu socialista n’ha descartat la substitució per la problemàtica que provocaria la decisió. Almenys fins ara.

El Govern i la Casa Reial tenen a la seva disposició una flota oficial composta per cinc Falcon 900B i dos Airbus 310 per a
viatges de llarga distància que tenen com a base Torrejón de Ardoz, a Madrid. En realitat, són aparells antics, però les hores de vol són inferiors a les d’un aparell d’una aerolínia comercial, que es fa servir d’una manera més intensiva.

Les aeronaus que transporten Sánchez, els ministres i els membres de la Zarzuela superen les revisions i el manteniment, però l’edat que acumulen és, en efecte, elevada. Ja es van comprar de segona mà. Els Falcon es van fabricar el 1984 i van entrar en servei a Espanya el 1988. Els A310 es van fabricar el 1988 i van ser adquirits per l’ Estat el 2003.

Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...