La Generalitat Valenciana i el Govern continuen creuant-se acusacions a propòsit de la responsabilitat de retirar les desenes de milers de vehicles sinistrats per la dana del passat 29 d'octubre que encara estan amuntegats en les poblacions. Segons va afirmar ahir el conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, s'han retirat i portats a reciclatge més de 30.000 cotxes, i encara queden per reciclar-ne uns altres 100.000. “És un procés lent, costós i delicat que requereix molts tràmits”, va afirmar ahir Mus.
El conseller va afirmar que estan “fent tot el possible per millorar l'eficiència ajudant els ajuntaments”. Però el cert és que la retirada està sent molt lenta i desesperant per als veïns, amb risc que es produeixin esdeveniments com l'incendi en una campa de cotxes de Catarroja. Carlos Mazón va retreure ahir al Govern central que “per a sorpresa de tots” traslladés, a través d'un decret, la competència de la retirada dels vehicles dels carrers als Ajuntaments afectats “de manera molt equivocada i molt errònia”.
Mazón critica que el Govern deixés la responsabilitat als ajuntaments
El president assegura que els ajuntaments no tenen la capacitat per realitzar aquesta tasca. Ho afirma en relació amb el manifestat aquesta setmana per la delegada del Govern, Pilar Bernabé, que va subratllar la disposició de l'Executiu central per ajudar a extreure els cotxes fets malbé per la dana de les campes. “Necessitem que es posin com més aviat millor a extreure els cotxes”, va afirmar Bernabé, que va defensar que el Govern ha posat “mesures i solucions a sobre de la taula”.
Beranbé va advertir també el passat 21 de novembre la Generalitat va firmar una resolució en la que “deixava ben clar” que era la Conselleria de Medi Ambient, la responsable en matèria de residus, la que havia d'extreure els cotxes de les campas. "Para això va demanar que el Govern d'Espanya també habilités, a través d'un Reial Decret, la possibilitat de poder extreure els cotxes una vegada són declarats sinistre total. A la setmana firmem aquell Reial Decret; es va aprovar per Consell de Ministres només a la setmana i és veritat que, a partir d'aquell moment, la Generalitat ha delegat aquella responsabilitat en els ajuntaments i està sent una operativa molt costosa”, va afegir.
Beranbé va advertir que la Generalitat va firmar una resolució en la que “deixava ben clar” que era la Conselleria de Medi Ambient
Segons el parer de Mazón, “el que hauria de fer el Govern és reconsiderar la seva responsabilitat a l'hora de prendre semblant decisió i deixar abandonats els ajuntaments aquesta qüestió. Qui ha sortit a ajudar els ajuntaments per a la retirada de cotxes ha estat exclusivament la Generalitat Valenciana”, va assegurar.
D'altra banda, el conseller Mus va informar també que respecte a la resta d'estris i de residus en general s'han retirat ja més de 500.000 tona "que és una quantitat que multiplica per molt tota la de la Comunitat Valenciana durant un any; són quantitats importants, difícils de manejar, però crec que dins del que hi ha s'està avançant a un ritme que ens agradaria que fos més gran, però els processos són els que són”.

